Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

När Ford premiärvisade tredje generationen Focus RS i februari berättade man det mesta – utom toppeffekten i den fyrcylindriga EcoBoost-motorn. Men nu får vi klara besked: 350 hk och som mest 470 Nm med 15 sekunder overboost. Knappen för ”Drift Mode” är unik för Focus RS och hur väl det fungerar ser vi i Fords film.
Annons

”Mer än 320 hästar” var allt som Ford ville berätta i vintras när man presenterade tredje generationen Focus RS. Den fyrcylindriga EcoBoost-motorn debuterade hos nya Mustangen, men Ford påpekar nogsamt att RS-motorn är ”helt unik” och fått en ”väsentlig uppgradering”.

Rent konkret handlar det om ett annorlunda twinscroll aggregat som gör att turbon kan mata mer luft, laddluftkylaren är större på RS, insuget annorlunda och avgassystemet har grövre dimensioner och dessutom en ventil som kan öppna upp flödet (och ljudnivån) när så önskas. Fronten har arbetats om för att också få in en stor vattenkylare som gör det möjligt att banköra Focus RS.

I Mustang ger EcoBoost-motorn 309 hk och 407 Nm, men i RS blir det en rejäl ökning. Ford ska visa upp nya Focus RS för publik på Goodwood Festival of Speed i helgen – med Ken Block bakom ratten – och tar då tillfället att avslöja toppeffekten: 350 hk. Maxvridet 440 Nm finns tillgängligt mellan 2.000–4.500 rpm men kan i intervall på 15 sekunder tillfälligt ökas till 470 Nm.

Ford Focus RS får en ny typ av fyrhjulsdrift som vi sannolikt får se även på andra modeller. Dubbla lamellpaket i bakaxeln ger möjlighet till aktiv momentstyrning, ”torque vectoring” som det heter inom bilindustrin. Vid kurvtagning kan ytterhjulen ge extra kraft och styra in bilen utan oönskad understyrning, samtidigt som systemet kan få bort oönskat hjulspinn på innerhjulet vid accelerationen ut ur kurvan genom att återigen lägga mer kraft på ytterhjulet där bästa greppet finns.

Fyrhjulsdriftens elektroniska styrning uppdateras 100 gånger per sekund och tar hänsyn till en mängd parametrar som styrvinkel, trottelöppning, krängning, g-krafter, bromsar, hjulspinn och temperatur (är det vinter eller sommar?).

För första gången på Focus RS finns det olika körprogram som föraren kan välja för att förändra karaktären i fyra lägen. Ett av dessa är ”Drift Mode”, vilket demonstreras i Fords reklamfilmer.

Även om vi nu vet toppeffekten berättar Ford inget om prestanda hos den nya modellen, för övrigt den 30:e bilen från Ford som förärats namnet ”RS”. Focus RS hamnar i ett tufft gäng där vi redan hittar Audi RS 3 Sportback med 367 hk och 465 Nm, Mercedes A 45 AMG med 360 hk och 450 Nm, BMW M135i xDrive med 320 hk och förmodligen också en BMW M2 snart med cirka 370 hk. Volkswagen Golf R har ”bara” 300 hk men VW har bekräftat att man ska göra verklighet av konceptbilen Golf R 400 med en bit över 400 hk. Sen ska vi inte glömma bort Peugeot 308 R Hybrid som av allt att döma ska seriebyggas och då ger sammanlagt 500 hk och 730 Nm med dubbla elmotorer.

 

Missa inte denna läsning:

Officiell: Nya Ford Focus RS – tuffare än någonsin

 

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Äntligen – nu vet vi toppeffekt på Ford Focus RS

Annons
Annons
Rulla till toppen