Bilindustrin: ”CO2-målet till 2025 är omöjligt att uppnå”

Senast 2021 ska bilarnas genomsnittliga CO2-utsläpp ner till 95 g/km, det har Europeiska kommissionen bestämt. Nästa steg ska uppnås 2025 och då lär snittet hamna kring 68–78 g/km. Men det är en omöjlig nivå, hävdar bilindustrins branschorganisation ACEA, som kräver att EU tänker om.

Bilindustrin: ”CO2-målet till 2025 är omöjligt att uppnå”
Carlos Ghosn är ACEA:s nuvarande ordförande och som koncernchef för Renault/Nissan vet han vilka kostnader CO2-jakten innebär.

Även om det är hårda bud i Mellerud så är det om möjligt ännu tuffare för biltillverkarna. Europeiska kommissionen har bestämt att senast 2021 ska bilarnas genomsnittliga CO2-utsläpp ner till 95 g/km, jämfört med cirka 130 g/km idag.

Men det stannar inte vid 95 g/km i koldioxidutsläpp, EU-kommissionärerna vill ha fler mål för bilindustrin och nu filar man på ett förslag som ska få ner snittet till cirka 68–78 g/km senast 2025. Inte oväntat protesterar bilindustrins branschorganisation ACEA och tidningen Automotive News har kommit över dokument som visar att man nu försöker förhindra de tuffare utsläppsmålen.

Enligt dokumenten skriver ACEA att det behövs minst två generationer bilmodeller för att komma ner i de låga nivåerna, det vill säga 2030. Och kanske är det heller inte möjligt, skriver ACEA, eftersom så låga CO2-utsläpp kräver att i stort sett alla bilar får dieselmotorer och en mycket hög andel laddhybrider. Eftersom flera länder och storstäder försöker minska andelen dieselbilar och det heller inte finns någon utbyggd infrastruktur för laddning av elbilar och laddhybrider är det osannolikt att utsläppsmålen går att nå, skriver ACEA.

Bilindustrins representanter har flera gånger höjt varningens finger för konsekvenserna av allt tuffare utsläppsmål. De senaste 20 åren har allt mera förfinade bilar och motorer fått ner CO2-utsläppen med 34 procent, men då är man också på gränsen för vad som går att uppnå med konventionell teknik. Ännu lägre CO2-utsläpp kräver en helt annan typ av bilar.

Automotive News har bett ACEA att kommentera de dokument man fått, men en talesperson har avböjt med hänvisning till att innehållet är konfidentiellt.

 

Missa inte denna läsning:

EU:s politiker trötta på bränslebluffen – vill skapa ny testnorm

 

Alla artiklar om Bränslebluffen

Bränslebluffen del 1: Förbrukningssiffrorna är en bluff!
Bränslebluffen del 2: Så optimeras bränslesiffrorna

Bränslebluffen del 3: Siffrorna blir sämre varje år
Bränslebluffen del 4: Bilarna har blivit dumsnåla
Bränslebluffen del 5: Diesel på vintern – en miljöbomb
Unika siffror: Hur snål är din bil? Sök fram din modell här
Bilindustrins knep: Så sänker du förbrukningen

Läsarna: Tillverkarna fuskar om förbrukningen
Ny EU-rapport: "Bilindustrins kryphål sänker siffrorna"

 

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Bra att EU sätter press på bilindustrin. 75 g/km till 2025 är inte omöjligt!
115
139