Ersättaren till Bugatti Veyron blir ännu snabbare: 460 km/h

W16-motorn kompletteras med en elmotor – effekten hamnar på över 1.500 hästkrafter.

Eventuellt kan vi hoppas på en 0–100-tid på omkring 2,3 sekunder i ersättaren till Bugatti Veyron, skriver Autocar.

Bugatti Veyron är officiellt nedlagd och nu är ryktesspridningen igång om hur toppfartsfantomen ska ersättas. Nu bekräftar Volkswagens koncernchef Martin Winterkorn för tyska tidningen Bild am Sonntag att bilen är under utveckling, skriver Autocar.

Och som om inte det vore nog avslöjade VW-chefen en annan detalj kring uppföljaren till Veyron.

"Vid sidan om bensinversionen kommer en hybridmodell med extra prestanda för första gången", säger Martin Winterkorn.

Om det innebär att modellen får ett hybridsystem, eller om Bugatti ska lansera två olika modeller – en med bensinmotor en särskild hybridmodell – är oklart.

Nu är det 460 km/h som gäller

Många var tveksamma till om Bugatti verkligen skulle fortsätta öka toppfarten eller fokusera på bättre köregenskaper och prestanda i lägre farter. Men nu har vi svaret: ersättaren till Bugatti Veyron ska klara 460 km/h.

W16-motorn på 8,0 liter med fyra turbo får en ordentlig uppdatering. Systemeffekten för bensinmotorn och elmotorn i hybridsystemet hamnar på ungefär 1.500 hästkrafter.

Bugatti lovar att nästa modell blir lika enkel att köra som Veyron. Där spelar den sjustegade dubbelkopplingslådan en viktig roll.

Den blir snäll att köra...

Precis som dagens modell ska nästa Veyron vara lika enkel att köra i låg fart på väg till jobbet som på autobahn eller i toppfartsläge.

"Den ska vara världens snabbaste serieproducerade gatbil, men samtidigt ha körbarhet som gör att du kan använda den varje dag", enligt Bugatti.

...och förhoppningsvis lite lättare

Bugatti Veyron var knappast någon lättviktare – den vägde in på över 1,8 ton – men Volkswagen försöker nu i möjligaste mån sänka tjänstevikten så mycket som möjligt. Samtidigt väger hybridsystemet och batteripaketet en hel del.

Lanseras nästa år

Bugatti Veyron-ersättaren premiärvisas 2016 och börjar säljas 2017.


Här kan du se hur Bugatti byggde sista exemplaret av Veyron, som kallades La Finale.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är bra att Volkswagen satsar på en ersättare till Veyron med ännu högre toppfart.
230
174