Det är diesel som gäller i tjänstebilen – kör över allt annat

Att försöka få svenska bilförare att tanka etanol blev ingen långvarig succé. Så länge det inte är billigare med E85 är det bensin som gäller istället. Och bland svenska företagsbilar är det diesel som dominerar –  ingenting annat kommer i närheten.

Det visar en undersökning som Volkswagen gjort bland 200 bilansvariga i företag med minst 20 företagsbilar.

"E85-bilens död på företagsmarknaden bekräftar sambandet mellan ekonomi och vilka bilar man väljer. Staten har via minskade incitament förstört intresset för E85-bilar. Det är viktigt att det misstaget inte upprepas", vd för Volkswagen Group Sverige.

Claes Jerveland är vd för Volkswagen Group Sverige.

Volkswagen säljer enorma mängder dieselbilar men den här bilden, att svenska tjänstebilister i extremt hög utsträckning väljer en dieselbil, bekräftas också av auto motor & sports egen undersökning.

"Idag är mer än 90 procent av nybilsförsäljningen bilar som drivs med bensin eller diesel. Det behövs starkare styrmedel för att åstadkomma en omställning", säger Claes Jerveland.

Enligt honom är många osäkra på vilka skatteregler som gäller för miljöbilar. Att lägga en straffavgift på att välja en törstig bil, och en bonus för alla som gäller en klimatsmart bil, gör heller ingenting för företagsbilister, anser Claes Jerveland.

Ekonomi är det enskilt viktigaste köpskälet för en företagsbil. Miljötänket kommer först på tredje plats, efter säkerhet.
 

Läs också: Biltillverkarna: Straffskatt på diesel ökar utsläppen

 


Jag vill absolut ha en dieseldriven tjänstebil.
175
299