Tjänar miljonbelopp på skrotbilsbluff

Bilarna har klassats som skrot i USA efter olyckor eller översvämningar. Men här i Europa säljs bilarna dyrt – och bluffmakarna tjänar grova pengar. Så här omfattande är fusket.
Annons

Så många bilar var skrotfärdiga

Andel bilar som hade en så kallad ”salvage title” innan de importerades till Europa.

Volvo: 14%
Ford: 18%
Lexus: 20%
Toyota: 35%
Volkswagen: 43%
Audi: 46%

Källa: Carfax

Många av bilarna som importeras begagnade från USA har klassats som skrotfärdiga innan de skickats på export. Bilarna är inte säkra att köras, men skadorna döljs billigt och sedan säljs bilarna dyrt till köpare som inte har en aning om att bilen tidigare var färdig för skroten. Detta är en industri som omsätter extremt mycket pengar.

Av alla begagnade bilar som importerats till Europa från USA under de senaste sex åren hade 20,6 procent en så kallad ”salvage title”, enligt uppgifter som Carfax tagit fram. Totalt blir det 184.609 bilar.

Bedragare lurar bilister – polisen säger ”stanna inte!”
Norska fartkameror lurar svenskar – se upp för ”strekningsmåling”

Bilarna kan till exempel ha skadats i olyckor, eldsvådor eller annat. De kan också vara anmälda som stulna. Bilar som stämplats på detta sätt är inte lämpliga att köra och bör inte finnas på vägarna alls.

I vissa fall kan du se om bilen sålts i USA på att hastighetsmätaren, förutom den vanliga km/h-skalan, också har en mph-skala för miles per hour. Då kan bilen vara importerad från USA. Det behöver inte alls betyda att den är skrotningsklassad, men det kan vara ett varningstecken, särskilt om säljaren inte upplyser om att bilen faktiskt är importerad. Totalt är alltså en femtedel av alla importerade USA-bilar skrotningsklassade. Du kan också se bilens historik hos exempelvis Carfax.

Verkstadschefen om fusket: "Det är rent kriminellt"
Nya bluffen: Gilla sidan – då kan du vinna en ny bil
Annons
Annons
Rulla till toppen