De senaste åren har Trafikverket infört nya hastighetsgränser och många vägar har exempelvis fått sänkt hastighet från 90 till 80 km/h. Det ska minska antalet trafikolyckor. Men i USA har flera stater gjort tvärt om och höjt hastigheten – och nu påstår en amerikansk trafikforskare att vägarna faktiskt blir säkrare med en högre hastighetsgräns.
Det påståendet kommer från Stephen Boyles, som är professor vid University of Texas i Austin. I en debattartikel skriver han att de nuvarande hastighetsgränserna inte förbättrar säkerheten, tvärt om.
Hastighetsgränserna har i själva verket liten effekt på hur fort bilförarna faktiskt kör, enligt honom, trots att det kan finnas både blinkande lampor och annat för att uppmärksamma förarna på att de kör för fort.
När vissa bilförare kör för fort och andra håller sig inom hastighetsgränsen uppstår en hastighetsskillnad som kan bli riktigt farlig.
”Den skillnaden är faktiskt farligare än om alla körde snabbare. Vi har alla känt frustrationen när man ligger bakom långsamma förare och man blir upprörd över aggressiva förare som svänger fram och tillbaka i trafiken. Båda dessa situationer är farligare och gör trafiken värre”, skriver Stephen Boyles.
Han nämner en motorväg i Texas där hastighetsbegränsningen är 140 km/h. Enligt honom fungerar den begränsningen bra eftersom moderna vägar är utvecklade för så snabb körning. Hastighetsgränser ska sättas utifrån hur fort 85 procent av förarna kör.
”Det innebär att bara en av sju bilar ska köra snabbare än hastighetsgränsen. Är det fler än så borde hastighetsgränsen höjas”, skriver han. Att köra för fort ska ses som ett seriöst brott, inte en rutinsak som de flesta av oss gör varje dag. Hastighetsbegränsningen ska anpassas efter förarna, inte tvärt om. Och vissa vägar kanske inte skulle ha någon begränsning alls:
”Låt oss lita på förarna. De flesta av oss kan själva hitta en hastighet som är säker att köra även utan en hastighetsbegränsning.”