Missen: ”Lättviktsbilen” Jaguar XE tyngre än BMW

Jaguar har lagt ned miljardbelopp på att utveckla lättviktsteknik – men nya XE väger ändå mer än en BMW 3-serie med fyrhjulsdrift, visar vårt test. "Ni får stryka ordet 'lätt' i reklampratet, Jaguar!", skriver testlaget.
Annons

Missen:
Det stora testet av Jaguar XE finns i nummer 15/2015 – klicka för att läsa.

Testlaget hade höga förväntningar på Jaguar XE – ett helt nytt tillskott i lilla mellanklassen, som länge dominerats av BMW, Audi och Mercedes. I vårt senaste test går nya XE en match mot 3-serie och C-klass, och resultatet kan du läsa i senaste numret. Vi kan avslöja att testlaget är mycket imponerade av XE.

Men det finns en detalj som vi reagerade på.

Jaguar XE bygger på en helt ny plattform med en helt ny dieselmotor och gemensamt för båda två är lättviktstänket. Jaguar har investerat miljardbelopp i utvecklingen och använt så mycket aluminium som möjligt, för att sänka tjänstevikten. Det ger bättre köregenskaper och lägre förbrukning.

Den här enorma kraftsamlingen, som är mycket imponerande för en relativt liten biltillverkare som Jaguar, borde definitivt märkas med just lägre tjänstevikt. Men det gör det inte. Snarare tvärt om: i det här testet är Jaguar näst tyngst, och den väger 50 kilo mer än BMW.

Officiell: Jaguar XE blir lätt, snål – och supersnabb
Jaguar möter nya BMW 7-serie med uppdaterad XJ

Tittar vi i registreringsbeviset och jämför tjänstevikten med testbilens riktiga vikt, som vi mätt på Bilprovningens våg (som kalibreras varje dag), visar det sig att Jaguar är 15 kilo tyngre i verkligheten. Här är BMW och Mercedes betydligt värre: plus 100 respektive 190 kilo. På så sätt är det bra att Jaguar uppger den mest korrekta siffran på registreringsbeviset. 

Men att Jaguar XE 2,0D alltså är 50 kilo tyngre än en BMW 320d med fyrhjulsdrift är uppseendeväckande och väldigt överraskande. Båda bilarna hade dragkrok och 18-tumshjul. 

Testlaget påpekar att vikten i Jaguar XE knappast märks på köregenskaperna, men frågan är hur tung bilen varit utan lättviktstekniken.

”Bilen känns allt annat än tung på vägen. Men lite besvikna är vi allt – ni får stryka ordet ’lätt’ i reklampratet, Jaguar!”, skriver testlaget.

Hela testet av Jaguar XE mot BMW 3-serie och Mercedes C-klass finns i auto motor & sport 15/2015.

Så mycket vägde testbilarna

Mättes på Bilprovningens våg för registreringsbesiktning, som kalibreras dagligen. Samtliga testbilar hade automatlåda och sedankaross.

BMW 320d xDrive: 1.695 kilo
Jaguar XE 2,0d Pure: 1.745 kilo
Mercedes C 220 Bluetec: 1.760 kilo

Läs mer om Jaguar XE – här är alla fakta

Annons
Annons
Rulla till toppen