Spion: Toyota Prius snart i ny version – ska den se ut så här?

En ny Toyota Prius är alltid en stor nyhet och snart är det dags för fjärde generationen. Mycket har hänt både exteriört och interiört men huvudidén är densamma: att sänka förbrukningen så mycket som möjligt.

Om det verkligen är så här som nästa generation Toyota Prius ska se ut får vi veta om några månader när den begår officiell premiär.

Att det börjar närma sig premiärvisning av nästa generation Toyota Prius märks på att det har dykt upp läckra bilder på nykomlingen. Om bilderna faktiskt stämmer vet vi inte – designen har inte bekräftats av Toyota – men vi kan också visa spionbilder här nedan där bilen testkörs i Kalifornien, en av de viktigaste marknaderna för Prius.

Toyota väljer att behålla halvkombikarossen som är praktisk och aerodynamisk. Som vi kan se på bilderna kan Prius eventuellt dyka upp i två versioner: en som liknar bränslecellsbilen Mirai (detta ska enligt uppgift vara laddhybriden Prius Plugin, som kan laddas i ett eluttag) och den blå bilen som ser något mer konventionell ut ska vara "vanliga" Prius.

Om det är bra eller dåligt att Toyota inspirerats av bränslecellsbilen Mirai låter vi er läsare bestämma. Chefredaktör Alrik Söderlind har i alla fall bestämt sig för vad han tycker om designen på Toyota Mirai:

"Om man nu ska göra en bil som ska väcka uppmärksamhet för ny, fantastisk teknik, varför göra den så ful att inte ens en mor skulle kunna älska den? När man gör uppenbart fula miljöbilar drar man ett löjes skimmer över alltihop. En bil man skrattar åt", skrev han i ett blogginlägg.

Den gröna bilen ska enligt de rykten vi hört vara Toyota Prius Plugin Hybrid som kan laddas i ett eluttag och som klarar fem mil på eldrift. Förbrukningen blir ännu lägre än i dagens modell.

Men oavsett vad man tycker om designen kommer förmodligen varje liten designdetalj vara framtagen för att på något sätt sänka förbrukningen, oftast genom att sänka luftmotståndet. Enligt vissa källor siktar Toyota nu på att komma ned till 2,5 l/100 km. Det är i så fall en extremt mycket lägre än i dagens modell som drar 3,9 l/100 km. Om det visar sig stämma återstår att se.

Faktum är att Toyota har försenat lanseringen av nya Prius med hela sex månader för att finjustera detaljerna i hybriddrivlinan. Nykomlingen får mycket ny teknik under skalet, bland annat bygger modellen på en ny, flexibel plattform som ska delas mellan Toyotas små- och mellanstora bilar och med ett antal suvar.

Den nya plattformen betyder att Toyota kan banta bort många viktiga kilon på tjänstevikten. Nya Prius ska enligt uppgift väga mer än 100 kilo mindre än dagens modell och luftmotståndet ska vara ännu lägre. Hybridsystemet består precis som tidigare av en bensinmotor, en elmotor och en steglös CVT-växellåda. Systemeffekten hamnar på omkring 150 hästkrafter.

Förutom den rekordlåga förbrukningssiffran – om den nu visar sig stämma – kan nästa Toyota Prius också dyka upp med fyrhjulsdrift. Tekniken finns redan nu, exempelvis hos koncernsyskonet Lexus i form av suven NX. Där kan elmotorn hjälpa till på bakhjulen vilket i princip gör bilen fyrhjulsdriven vid behov. Detta kan säkert bli populärt bland svenska bilköpare.

Toyota ska visa upp nya Prius senare under året (antagligen i december) och försäljningen startar 2016.

Spionbilder: Automedia

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Om Toyota Prius ska se ut så här blir jag nöjd. Bra jobbat!
50
194