Mercedes slår till med teknikchock i nästa E-klass

Nästa generation Mercedes E-klass gör ett gigantiskt tekniksprång där man till och med överträffar S-klass. Världens mest avancerade hjälpsystem skapar en E-klass som är (nästan) själkörande, den blir 100 kilo lättare, supersnål som hybrid och – hör och häpna – de raka sexorna kommer tillbaka!

Nästa nummer av auto motor & sport – nummer 16–2015 – får ni inte missa. Strängt taget får ni inte missa något enda exemplar av papperstidningen, men just nummer 16 är späckad med intressant sommarläsning. Bland annat gör vi en djupdykning i nästa generation av Mercedes E-klass och det är våra tyska kollegor som vaskat fram massor av tidigare okända hemligheter.

Mercedes avslöjar också en hel del själv om nya E-klass, som ni kan se i videoklippet ovan. Just nu tar man emot världspressen på hemmaplan i Stuttgart för ett teknikseminarium. Nya E-klass finns på plats men i hårt kamouflerat skick, däremot får journalisterna göra djupdykningar i all ny teknik.

Sammanlagt är det inget annat än ett gigantiskt tekniksprång som nya E-klass gör. Förut har all ny teknik presenterats i S-klass och har sedan fått "sippra ner" till de andra modellserierna. Men nu går utvecklingen så snabbt att Mercedes inte kan vänta med nyheterna, de trycks ut kontinuerligt när varje ny plattform formas på ritborden.

Det är en inte helt ofarlig taktik, för Mercedes. Inte minst blir det vanskligt, prismässigt, att ha en "billig" E-klass som i vissa versioner är mer avancerad än S-klass. Nåväl, kunderna till E-klass lär inte klaga över det och orsaken till att Mercedes satsar så hårt är förstås att man vill knäcka BMW 5-serie. Mercedes presenterar nya generationen E-klass nästa vår, sannolikt på Genèvesalongen, och leveranserna börjar under sommaren. Nästa generation BMW 5-serie visas förmodligen upp på hösten 2016 och säljstarten blir under 2017.

Att Mercedes visar upp så mycket av tekniken i E-klass redan nu är ett taktiskt spel där man vill störa BMW så mycket det går. De kunder i storbilsklassen som går i bilbytartankar ska redan nu lockas in hos Mercedeshandlarna.

De hjälpsystem som assisterar föraren ska i görligaste mån förhindra olyckor och om de inte går att undvika ska effekten mildras. Avståndshållaren Distronic blir mer avancerad än hos S-klass och kan hålla distans till framförvarande fordon ända upp till 200 km/h. Kökörning är möjligt ända upp till 130 km/h, även i "knepiga lägen" som Mercedes uttrycker det. Nya E-klass blir snubblande nära autonom, alltså självkörande, och ska kunna parkera på egen hand. Givetvis går det att styra parkeringsförloppet, låsa upp bilen och utföra andra kommandon via mobiltelefonen.

Både E-klass och 5-serie ska leva in på 20-talet, vilket innebär att de måste uppfylla EU-kraven på mycket låga CO2-utsläpp. Därför blir båda laddhybrider i flera modellversioner, det enda sättet att drastiskt sänka förbrukningssiffrorna. Och ni som saknat Mercedes underbara, raka sexor behöver inte vara ledsna längre. Mercedes äntligen tagit beslutet att överge de vibrerande V6:orna och bygger modulmotorer (precis som BMW) där man kan utbyta komponenter mellan de fyr- och sexcylindriga versionerna. Några trecylindriga Mercedes-motorer kommer dock inte, åtminstone inte på ett tag ännu.

 

Missa inte denna läsning:

Spion: Mercedes E-klass blir sprängfylld med ny teknik

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Nu blev jag riktigt sugen på en ny Mercedes E-klass!
455
139