Två unika Mercedes 300SL funna – värda miljoner

En arvstvist i Stockholm innehåller två tidigare okända Mercedes 300 SL, en roadster och en klassisk coupé med måsvingedörrar. Roadstern har körts endast 135 mil sedan början på 60-talet och är i ett unikt gott skick – sannolikt den 300 SL i världen med minst mätarställning. På en internationell auktion skulle roadstern kunna värderas till 20 miljoner kronor.
Annons

Det är de juridiska turerna som kastat nytt ljus över de två bilar som få personer känt till förut. En man utan nära släktingar avled 2011 i Stockholm och när dödsboet skulle inventeras fann man bland annat två exemplar av den klassiska Mercedes 300 SL (W198) som tillverkades 1954–1963. En coupé och en roadster.

Det som gör historien så speciell är att en av bilarna, roadstern, bara gått 135 mil sedan början av 60-talet. Därmed är den sannolikt det exemplar av 300 SL med lägst mätarställning i världen, vilket förstås ökar värdet.

Historien om de två bilarna finns beskriven av Pär Ivarsson på Ekot, Sveriges Radio (klicka på länken för att lyssna), och han intervjuar bland annat bilsamlaren Thomas Larsson:

”Roadstern var unik, gått 135 mil sedan 1962, aldrig sett en bil i det skicket och med dom milen,” berättar Thomas Larsson för Ekot. ”Den var som ny, men faktiskt omlackerad en gång. Allting annat var som fabriksnytt.”

Vem som egentligen äger bilarna och andra tillgångar i dödsboet är oklart. Två personer säger sig vara arvtagare via ett testamente, som dock inte godkändes av Tingsrätten. Målet är överklagat. En stiftelse säger sig ha rätt till den värdefulla roadstern och ett företag påstår sig äga båda bilarna efter en tidigare bytesaffär. Inte heller här finns det någon färdig dom utan de juridiska förhandlingarna fortsätter. Om ingen av parterna kan styrka arvsrätt eller ägarskap går dödsboet över på Allmänna arvsfonden.

Den klassiska måsvingen är en av de mest kända bilmodellerna i världen. Men det var mindre än hälften av ”måsvingarna” som hade de speciella dörrarna med gångjärn på taket, cirka 1.400 byggdes som coupé och drygt 1.800 roadsters tillverkades på 50- och början av 60-talet.

Allra mest eftertraktade – och högst värderade – är de 29 exemplar av 300 SL som inledde produktionen och byggdes för motorsport. De skiljer sig på flera sätt men mest utmärkande var aluminiumkaross (istället för stålpaneler), plexiglas i rutorna, större bromsar, unika fälgar och trimmad ”NSL” motor. Bilsamlare hade letat upp 28 av dessa 29 unika 300 SL men den sista bilen förblev ett mysterium ända till 2011.

Rudi Koniczek, amerikansk specialist på Mercedes 300 SL, hittade då bil nummer 21 av de 29 i ett garage i Kalifornien där bilen stått i 40 år. Den var väl dold och det tog två timmar bara att frigöra bilen från allt annat bråte i garaget. Läs mer om historien via länken nedan.

Mercedes 300 SL var konstruerad för motorsport men en bilhandlare i New York, Max Hoffman, lyckades övertyga företagsledningen om att en gatversion skulle gå att sälja i tillräckligt högt antal för att motivera en serieproduktion. Resten är historia, som det brukar heta.

 

Missa inte denna läsning:

Sällsynt Måsvinge-Mercedes gömd i garage

 

Annons
Annons
Rulla till toppen