Avslöjad: Hemliga avdelningen som utvecklade Ford GT

En underjordisk, hemlig avdelning i Fords huvudkontor i Detroit var låst för alla. Utom en liten skara ingenjörer och designers som var strängt förbjudna att prata med andra. Alla möten hölls vid 19-tiden, för att de inte skulle synas i Outlook. Här utvecklades superhemliga mittmotorbilen Ford GT och för första gången kan vi se hur avdelningen ser ut.

När biltillverkare tar fram en ny modell söker de maximal uppmärksamhet. Spionbilder "läcks ut" (tagna av fabriken själv), faktauppgifter sprids på olika forum och det produceras ett otal "teasers" – små smakprov på vad som komma skall.

När sedan bilmodellen äntligen blir officiell är många av oss så trötta på alltihop att det blir en klassisk västgötaklimax. Men ni som följer nyhetsflödet här på automotorsport.se vet att årets Detroitsalong i januari innehöll en riktig bomb: nya Ford GT. Absolut ingen förhandsinfo, inga läckor och total överraskning. I stor sett alla anställda på Ford var lika överraskade.

Följaktligen så stal Ford GT showen och blev ett samtalsämne för alla i media. Något som vi kan rekommendera till andra i bilindustrin, håll käften och överraska oss – då blir det maximal uppmärksamhet.

Hur lyckades då Ford göra den nya mittmotorbilen GT utan att någon i huset visste om vad som pågick? I efterhand har det läckt ut uppgifter och Ford bjuder oss nu på en video från den underjordiska avdelningen i Dearborn där man till och med frångick de elektroniska passerkorten och monterade hederliga, mekaniska lås. Ett litet, handplockat team av ingenjörer och designers jobbade i avdelningen och för att inte aktiviteterna skulle synas hos kollegerna satte man alla möten efter klockan 19 på kvällen. Ni som har Outlook på jobbet vet att man kan se vad kollegerna är uppbokade på eftersom de är "upptagna".

De hemliga mötena startade efter klockan 19 och pågick ofta till midnatt, ibland ända till de tidiga morgontimmarna. Teamet jobbade i hemlighet och fick skriva under kontrakt där de förbands att inte yppa något till kollegor, inte ens till familjemedlemmar. Ingen inom Ford, utom de som jobbade med GT-projektet, skulle veta vad som pågick. Inte ens på chefsnivå visste man vad som pågick nere i källaren.

Todd Willing från Ford Australia fick uppdraget som chefsdesigner och han fick inte avslöja något om sitt uppdrag, inte ens för sin fru. Men han accepterade detta, då "Det är varje designers dröm att få arbeta med en bil som den här" berättade Todd Willing för News.com.au. "Det är ett tillfälle som bara kommer en gång under karriären." Som vi kan se på bilderna är aerodynamiken väldigt viktig och den relativt korta V6-motorn hjälpte till att skapa de tunnlar som behövs i karossen för att styra luftflödet.

Hur såg det då ut ut, där nere i den hemliga Dearborn-källaren? Det har vi inte vetat förut, men nu har Ford släppt en ny video som visar hur avdelningen jobbade. Ni kan se den längst upp på sidan.

Den nya Ford GT ska vara en modern tolkning till klassiska sportvagnen GT40, som härjade på racingbanorna i andra hälften av 60-talet och bland annat vann Le Mans fyra år i rad där Ferrari tidigare kunnat dominera. Vilket precis var avsikten. Varför var då Ford så förbannade på Ferrari? Det kan du förstå genom att läsa länken nedan om Carroll Shelby, mannen som hjälpte Ford att sparka Ferrari i baken.

Nästa år firar Ford 50-årsjubileum efter den första segern på Le Mans, 1966. Då ska man återvända till den klassiska racingbanan med raceversionen av Ford GT. En klasseger skulle förstås sitta fint på Le Mans och allt kan hända – men konkurrensen är också väldigt tuff.

 

Missa inte denna läsning:

Carroll Shelbys liv blir film – Tom Cruise får rollen

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror och hoppas att Ford kan vinna sin klass på 24-timmars Le Mans nästa år!
191
41