Kinesiska elbilen Youxia X är en skamlös kopia av Tesla Model S

Kinesiska biltillverkare kopierar andras modeller utan att skämmas, vilket nya elbilen Youxia X är ännu ett exempel på. Likheterna med Tesla Model S är uppenbara, både på insidan och utsidan. Till och med logotypen liknar Teslas. Elmotorn i Youxia X ger 367 hk, tillräckligt för 0–100 km/h på 5,6 sekunder och räckvidden uppges vara 46 mil.

Kinesiska elbilen Youxia X är en skamlös kopia av Tesla Model S
Snygg design på Youxia X, kan nog de flesta hålla med om, men stulen från början till slut.

Kinesiska myndigheter tillåter designstöld och varumärkesintrång, något som bland annat Land Rover erfarit. När Jiangling Motors visade upp sin "Land Wind X7" – en närmast exakt kopia av Range Rover Evoque – utlovade JLR-chefen Ralf Speth rättsliga åtgärder.

Men efter några månaders studier av de kinesiska lagarna upptäckte Land Rover att det inte finns några juridiska hinder för designstöld. "Jag är verkligen ledsen att vi plötsligt får se frågan om 'copy-paste' aktualiseras igen," sa Ralf Speth. "Men det finns inga lagar, inget sätt att skydda oss, så vi får acceptera situationen."

Och därmed förstår vi att det är närmast logiskt av det kinesiska elbilsföretaget Youxia Motors att kopiera den mest framgångsrika elbilsmodellen Tesla Model S. Exteriördesignen är till stora delar stulen nästan rakt av, liksom logotypen, och även inredningen är påtagligt lik Tesla med en jättelik pekskärm i mitten av instrumentbrädan.

För ett par dagar sedan premiärvisades Youxia X och det finns nu även en hemsida med alla tekniska uppgifter. Där kan vi läsa oss till att elmotorn i Youxia X ger 270 kW, 367 hk, och 440 Nm. Det är tillräckligt för att köra 0–60 km/h på 2,8 sekunder och 0–100 km/h på 5,6 sekunder. Tre storlekar på batteripaketet erbjuds: 40, 60 och 85 kWh (känns välbekant, på något sätt…). Räckvidden på en laddning anges till som mest 46 mil.

Om man nu kan bortse från det faktum att Youxia X är en fullständigt skamlös designstöld är prestanda och räckvidd intressanta, speciellt om priset inte blir allt för högt. Priserna i Kina uppges börja vid 400.000 kronor och produktionen ska starta under 2016 med beräknad leveransstart under 2017. Någon försäljning utanför Kina lär inte bli aktuell.

Hur går det då med Tesla Model 3? Projektet började för några år sedan som "BlueStar", döptes om till "Gen III" och sedan registrerades modellnamnet "Model E". Men slutligen bestämde sig Tesla för att den nya modellen, som blir cirka 20 procent mindre än Model S, ska heta Model 3.

Räckvidden för Tesla Model 3 ska bli över 30 mil, priset i USA cirka 35.000 dollar och mot avgift går Model 3 att ladda i Superchargerstationerna. Får vi tro Elon Musk blir det premiärvisning under 2016 och produktionsstart under 2017, när Gigafabriken för batteritillverkning har kommit igång.

 

Missa inte denna läsning:

BMW i3-kopian som du kan köpa för en tiondel av priset

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Kopiering av mönsterskyddad design borde vara förbjuden i Kina (= gasa).
646
90