Ferrari 488 Spider har en extra ljudlucka för motorn!

Nya cabrioletversionen av Ferrari 488 GTB är snabbare, mer vridstyv och lättare än föregångaren 458 Spider.
Annons

Som om det inte vore nog med en helt ny version av Ferrari F12 Berlinetta, med mer effekt och lägre vikt, har ingenjörerna nu också haft fullt upp med utvecklingen av Ferrari 488 Spider. Detta är alltså den öppna cabrioletversionen av 488 GTB och den ska börja säljas lagom till våren.

Precis som i coupévarianten 488 GTB har nya 488 Spider en turboladdad V8-motor på 670 hästkrafter och 760 Nm. Den fällbara hardtopen känner vi igen från föregångaren 458 Spider och enligt Ferrari är den här lösningen 25 kilo lättare än ett tygtak. Det tar 14 sekunder att släppa in solljuset och välljudet från motorn i kupén.

Fredrik Huldt provkör Ferrari 488 GTB: "En BOMB!"
Ferrari 488 Spider har en extra ljudlucka för motorn!
Trots att det är en cabriolet lovar Ferrari att 488 Spider ska vara lika vridstyv som 488 GTB, men den är omkring 50 kilo tyngre när den utrustas med särskilda lättviktsdetaljer.

Det finns en särskild ”glaslucka” som kan fällas upp i tre steg när föraren har fällt ned taket. På så sätt kan vindbruset hållas på rätt nivå. Men rutan kan också fällas ned när taket är uppfällt för att släppa in lagom mycket V8-motorljud – till exempel när det regnar!

Jämfört med coupémodellen är 488 Spider-fjädringen något mer komfortinriktad eftersom förarna förmodligen kommer köra mer på väg än på bana. Även avgassystemet har dämpats en aning. 0–100 km/h ska gå på tre sekunder (lika snabbt som 488 GTB), 0–200 går på 8,7 sekunder (8,4 för 488 GTB) och toppfarten är ”mer än 325 km/h”.

Mikael Persbrandt visar upp sin specialbyggda Ferrari 458 Stazitto
Ferrari 488 Spider har en extra ljudlucka för motorn!
Karossen har en hel del detaljer för att sänka luftmotståndet – detta ska enligt uppgift vara den mest aerodynamiska cabrioletmodellen någonsin från Ferrari.

När Ferrari lanserade 488 GTB var den kontroversiell eftersom den hade en turboladdad 3,9-liters V8-motor, till skillnad från föregångaren som hade en större sugmotor. Vår utsände Fredrik Huldt kallade coupéversionen 488 GTB för ”en BOMB!”. Men frågan är om den har lika mycket karaktär som föregångaren med högvarvig sugmotor?

”Siffrorna talar sitt eget språk. Ferrari har verkligen tagit i så det knakar och då blir resultatet bländande. Men ska jag låta hjärtat tala blir svaret mer tveksamt. Jag saknar jag den karaktär och skärpa som erbjöds av föregångaren”, skrev Fredrik Huldt i första provkörningsrapporten.

• Läs hela provkörningen i auto motor & sport 15/2015.

Snabbare och lättare Ferrari F12 filmad av ams-läsare
Ferrari 488 Spider har en extra ljudlucka för motorn!
Ferrari 488 Spider har en extra ljudlucka för motorn!
Ferrari 488 Spider har en extra ljudlucka för motorn!

Ferrari 488 Spider har en extra ljudlucka för motorn!
Ferrari 488 Spider har en extra ljudlucka för motorn!
Ferrari 488 Spider har en extra ljudlucka för motorn!
Ferrari 488 Spider har en extra ljudlucka för motorn!

Annons
Annons
Rulla till toppen