Det händer mycket spännande i stora premiumklassen: Mercedes har nyss släppt de första officiella detaljerna om nästa generation E-klass, som av uppgifterna att döma blir rena teknikfesten. Samtidigt utvecklar BMW en helt ny version av 5-serien, den här gången med internbenämningen G31.
Nu har vår spionfotograf fångat kombimodellen Touring på bild i Tyskland. Bilen är fortfarande kraftigt maskerad, men vi kan i alla fall se bilens proportioner som inte förändras nämnvärt jämfört med dagens modell.
BMW 5-serie Touring siktar inte på att bli rymligast i klassen utan ska istället vara ett lite sportigare alternativ till Mercedes E-klass och Audi A6. Förmodligen kommer också Volvo gå åt samma håll med ersättaren till V70 som ska gå under namnet V90.
Nästa generation 5-serie bygger på en plattform som BMW kallar ”35up” och som ska ligga till grund för 3-serien och de större modellerna med bakhjulsdrift. Arkitekturen bygger till stor del på lättviktsmaterial och kolfiber spelar en viktig roll. Lättviktstekniken dök först upp i BMW i3 och i8 men hamnar nu också i 5-serien. Med hjälp av lättviktsmaterialen ska BMW banta bort en hel del vikt på nästa 5-serie.
Den lägre vikten gör att BMW kan erbjuda mindre och snålare motorer. Det ryktas om att BMW 5-serie för första gången får en trecylindrig motor, precis som 3-serien, men det återstår att se. Klart är att 5-serien precis som E-klass får mycket ny säkerhetsteknik som autobroms, filhållningsassistans och en uppdaterad adaptiv farthållare med kökörningsfunktion.
Vi kan också förvänta oss en laddhybridversion av 5-serien med samma teknik som i laddhybriden 328e.
Foto: Automedia