Toppfart kanske inte så viktigt?
Koenigsegg har ju gjort sig kända för mycket imponerande toppfartstester men så kanske det inte blir i framtiden. ”Jag måste säga att det inte är superhögt prioriterat hos oss”, skriver Christian von Koenigsegg, och ger tre anledningar.
Först och främst kanske inte kunderna är så intresserade – många av dem vill istället ha körglädje och bra prestanda överlag, inte bara hög toppfart. För det andra behövs en teststräcka som är mer än en mil lång och Volkswagen lär inte låna ut den avlysta Ehra-Lessien-banan, eftersom Koenigsegg ju konkurrerar med Bugatti. För det tredje är Koenigsegg en liten spelare som måste hushålla med resurserna.
Som ett exempel på hur toppfarten inte alltid är viktigast nämner Christian nya One:1 som klarar 0–300–0 km/h på 17,95 sekunder.
Svårt läge på Nürburgring
Det har införts nya fartbegränsningar på Ringen och det sätter käppar i hjulen för Koenigseggs rekordförsök. Dessutom ska företagets testexemplar av One:1 snart levereras till en kund som köpt bilen.
”Vi hoppas situationen förändras i framtiden och vi kommer göra allt vi kan för att åka dit om, eller när, den ändras”, skriver Koenigsegg.
Inga ”vanliga” vardagsbilar
En läsare frågar om Koenigsegg ska bygga en normal gatbil men det är inte troligt, enligt Christian. Enligt honom kommer dock många av företagets teknologier hamna i vanliga vardagsbilar: ”Just nu är det mycket mer intressant för mig än att bygga bilar för den stora marknaden.”
Koenigsegg och Saab
Till slut får vi veta en del detaljer om hur Christian von Koenigsegg tänkte när han skulle ta över Saab 2009.
”Saab hade en fantastisk och underutnyttjad anläggning för att utveckla bilar som hade kunnat användas för att väcka liv i varumärket relativt snabbt och effektivt om vi hade kunnat ta in Koenigseggs arbetssätt istället för GM:s.”
Christian ville få in Koenigseggs teknologier i Saabs bilar, exempelvis fjädring, turbopatent, motorsystemet FreeValve och ny exteriördesign med hjälp av Koenigseggs kunskaper inom aerodynamik.
”Det var helt enkelt en unik möjlighet att komma in på marknaden med ett bra varumärke och en bra fabrik till vad som skulle ha varit ett väldigt lågt pris. Jag tror vi hade kunnat använda en del av vår teknologi och designexpertis och göra intressanta bilar.”
Nu blev det ju ingen Saabaffär för Koenigsegg och Christian funderar över hur världen sett ut idag, om den blivit av: ”Många sa att det var ett omöjligt åtagande och jag håller faktiskt med.”