Nya greppet: Här kan du inte pruta på bilpriserna

Lexus vill locka nya kunder till bilhallarna och därför lanseras helt prutningsfria priser hos vissa återförsäljare.
Annons

Så överlägsna är Lexus säljare – enligt köparna

När Toyota lanserade Lexus var bilhallarna och bilsäljarna två mycket viktiga delar. Idag brukar Lexus återförsäljare få extremt höga betyg i olika kundundersökningar.

I auto motor & sports begagnatenkät, där bilägarna sätter betyg på sina egna bilar, får Lexus nybilssäljare ett betyg på 90 procent, vilket är betydligt bättre än branschsnittet på 80 procent.

Även Lexus serviceorganisation får 90 procent i betyg jämfört med 74 procent för alla märken.

Det är inte alla bilköpare som jublar när det ska prutas på bilpriset. Prutandet har varit en viktig del av bilköpet sedan länge, och den här ”ritualen” kan sluta med antingen succé eller katastrof.

Men de yngre bilköparna har ingen lust att pruta – åtminstone inte enligt Lexus, som nu ska lansera ett nytt sätt att sälja bil hos vissa återförsäljare i USA: med färdigprutade priser. Om det här försöket faller väl ut kan det dyka upp över hela världen.

”Vi vet att det finns många unga människor som inte är så intresserade av den traditionella förhandlingsprocessen. Och det finns också en grupp som inte ens vill gå in i en bilhall”, säger Jeff Bracken, chef för Lexus i USA, till Washington Post.

Bränslebluff på hög nivå: Lexus drar 62 procent mer!

”Säljaren behövs inte”

Den här idén är inte ny, men Lexus kan alltså bli den första stora biltillverkaren att införa helt prutningsfria priser. Att köpa mobiltelefoner, kläder och annat görs ju nästan alltid utan att pruta och idén här är alltså att även bilar ska kunna köpas utan en prutningsdiskussion.

Lexus hoppas förstås att de prutfria priserna ska locka nya och yngre kunder till märket. Kunder som gärna använder sin mobil för att åtminstone göra research inför bilköpet, och kanske också kan tänka sig att göra själva bilköpet i mobilen eller datorn, och då krävs en bättre öppenhet kring priset.

”De här kunderna förstår inte varför en säljare behövs. De kan göra så mycket själva. En säljare blir en barriär i bilköpet, och prutningen är en del av den barriären”, säger Marcie Merriman, konsult på Ernst & Young till Washington Post.

Lexuschefen sågar laddhybrider: "Gynnar de rika"
Vi provkör Lexus RC F: "En spark i skrevet på BMW M4"
Annons
Annons
Rulla till toppen