Så fungerar Ferraris superexklusiva XX-program – kostar över 20 miljoner

Du betalar över 20 miljoner men får en bil som varken är gatlegal eller som går att rejsa med i vanliga tävlingsklasser. Vad är grejen?!

Så fungerar Ferraris superexklusiva XX-program – kostar över 20 miljoner

Att köpa en Ferrari är något som de flesta bilentusiaster aldrig lär få uppleva, men det finns en annan nivå på Ferrariköp som är ännu exklusivare – att bli inbjuden till Ferraris så kallade XX-program. Jo, du läste rätt: du måste bli inbjuden. Autocar har en intressant inblick i hur det här fungerar.

Inträdesbiljetten kostar 21 miljoner kronor och då verkar det finnas lite olika åsikter kring om du faktiskt får ta med dig bilen hem. Klart är att Ferrari kan förvara bilen åt dig och sedan får du bara köra den vid vissa utvalda tillfällen i Ferraris regi.

Kunderna äger redan flera Ferraribilar sedan tidigare och bidrar med synpunkter på hur bilarna skulle kunna utvecklas framöver. Det använder Ferrari för att ta fram nästa generation superbilar.

"Du måste ha en lång historia hos oss. Pengar räcker inte", säger Enrico Galliera, chef för Corse Clienti-programmet på Ferrari till Autocar. Enligt honom går platserna i XX-programmet inte till samlare eller åskådare – deltagarna måste köra bilarna. Ferrari anordnar sju körevent över hela världen på två år.

Bilen i fråga är en Ferrari FXX K, som baseras på superhybriden LaFerrari, med 1.050 hästkrafter och 900 Nm. Ferrari FXX K har också ett kers-system som tar tillvara bromsenergin för att maximera accelerationen.

"Gatbilar har homologeringsproblem, racebilar har regler. De här har inga gränser. Vi testar saker som vi inte kan testa på gat- eller racebilar. Kunderna talar om för oss om teknologin är intressant eller inte", säger Enrico Galliera.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag skulle gärna lägga pengarna på XX-programmet, även om jag inte får behålla bilen hemma.
131
390