Här är detaljen som testchefen gillar i nya Astra

Vi kollar in nyheterna i modellen som ska slå Volkswagen Golf – kan det lyckas?
Annons

Drygt en månad innan nya Opel Astra gör premiär på Frankfurtsalongen i september bjöd Opel in auto motor & sport till en förhandsvisning i Stockholm. Här i Sverige börjar Opel sälja nya Astra den 24 augusti men de dröjer till oktober eller november innan Astra dyker upp i bilhallarna. Kombiversionen kommer i mars eller april 2016.

Här är detaljen som testchefen gillar i nya Astra
Här är detaljen som testchefen gillar i nya Astra
Hur många Astralanseringar har du upplevt?

Viktigaste frågan är förstås om nya Astra kan slå Golf. Förra året låg Opel Astra långt ned i den svenska försäljningsstatistiken – plats 37 är sämre än både Seat Leon, Peugeot 308 och Ford Focus, för att inte tala om klassettan Volkswagen Golf.

Den här klassen tappar många köpare till suv-modeller men nu hoppas Opel på en uppryckning:

”Nya Astra ska se till att Opel åter kommer på podiet i kompaktklassen. Det är en fortfarande en viktig klass ska man komma ihåg med sina 22,5 procent”, säger Nicolas Parts, vd på Opel i Sverige.

Opel Astra – nya generationen är snyggare och modernare
Här är detaljen som testchefen gillar i nya Astra

Autobroms blir inte standard

Opel Astra bjuder på många tekniknyheter, bland annat de smarta strålkastarna IntelliLux LED Matrix. Ett autobromssystem som ska minska risken för olyckor framför allt i stadstrafik finns också men det blir inte standard.

”Det finns inte med på instegsmodellen. Men det ingår redan från versionen Enjoy och uppåt, så i praktiken kommer uppåt 95 procent av alla Astra vara utrustade med autobroms”, säger produktchefen Felix Ahl.

Se lyxsuvarna misslyckas i autobromstestet
Skoda inför autobroms som standard i Sverige
Här är detaljen som testchefen gillar i nya Astra

Oj – den är överraskande rymlig!

Designen bjuder på snygga coupélinjer, men den sluttande taklinjen hotar inte innerutrymmena. Fram råder som väntat inga problem med utrymmena, men jag blir verkligen positivt överraskad i baksätet.

Jag har inga som helst problem att få plats bakom mig själv (182 centimeter). Trots att axelavståndet minskat med 23 millimeter har jag ungefär lika mycket luft framför knäna. Och även ovanför huvudet finns det gott om plats över. Trevligt.

Speciellt runt huvudet misslyckas många tillverkare att ge tillräcklig plats – redan utan en sådan här avrundad taklinje.

Här är detaljen som testchefen gillar i nya Astra

Stämmer verkligen det här, Opel?

Opel Astra har en pekskärm på sju eller åtta tum och din smarta telefon integreras via Apple Carplay eller Android Auto. Snart kommer också – och det är på tiden – GM:s system OnStar till Sverige. Då får du 4G-uppkoppling och personlig assistans vad gäller restaurangdestinationer, status för servicebehov, med mera.

Men! OnStar får vi vänta på till hösten 2016 i Sverige och först då byggs detta in i de svenska bilarna.

Enligt Opel är Astra ”först i segmentet med så långtgående smartphoneintegration”, men Volkswagen erbjuder både Carplay och Android Auto med start modellår 2016, som redan tillverkas. Opel menar dock att Astra blir först med kombinationen Carplay, Android Auto och trådlös internetuppkoppling med wifi.

”Vi pratar i första hand om hela smartphone-integreringen där även wifi ingår”, skriver Annicka Troedsson, pr- och informationschef på Opel i ett mejlsvar.

Vi testar Apple CarPlay: Stort steg framåt – men inte felfritt
Smiter före konkurrenterna – blir först med Android Auto
Här är detaljen som testchefen gillar i nya Astra

Lovande motorpalett

Nya Astra får inga gamla motorer alls utan bara senaste generationens motorer. Den trecylindriga 1,0-litersbensinaren som lanserades i Corsa är en mycket trevlig och diskret maskin som säkert gör ett bra jobb i Astra också. Om den motorn är något att gå efter ser det mycket bra ut. Även dieselmotorerna (”Whisper diesels” som Opel kallar dem) är nya.

Här är detaljen som testchefen gillar i nya Astra

Frågetecken för bagaget…

Bagaget ser rymligt ut – men knappast speciellt i övrigt. En ful skarv bildas vid fällning på utställningsbilen, ska det se ut så? Nej, Opels representanter bedyrar att ett extra golv egentligen ska finnas vilket förändrar skarvsituationen. Det får vi hoppas.

Här är detaljen som testchefen gillar i nya Astra

…men inte för kvalitetskänslan

Här lyfte sig Astra redan till nuvarande generation. Nya modellen känns modernare och med fullt tillräcklig kvalitetskänsla. Skönt grepp i läderratten och knappar och reglage känns förtroendeingivande.


Läs också: Stopp för utmanande bild i broschyren för Opel Corsa
Läs också: Opel återkallar för allvarligt problem: ”Kör inte din bil”

Annons
Annons
Rulla till toppen