Nu gör BMW helt om – nästa M4 kan få hybriddrift

Med hjälp av teknik från BMW i3 och i8 ska nästa generation prestandamodeller köra ifrån konkurrenterna.
Annons

Nu gör BMW helt om – nästa M4 kan få hybriddrift
Beslutet att gå över till hybriddrift för BMW M3 och M4 ska ha mötts av en hel del intern kritik, framför allt eftersom det ökar vikten. Men tack vare lättviktstänk från BMW i3 och i8 ska tjänstevikten ändå hållas nere. Här visas den nuvarande turbosexan på 431 hästkrafter.

Det blev säkert många sömnlösa nätter för BMW-entusiasterna när det stod klart att M3 för första gången skulle få en turbomotor. Men eftersom den är starkare över hela registret och dessutom snålare, åtminstone på papperet, än den tidigare V8-sugmotorn verkar de flesta ändå ha accepterat BMW:s beslut.

Nu kommer nästa nyhet som märkesentusiasterna behöver förhålla sig till. Nästa generation M3 och M4 kan nämligen bli laddhybrider, enligt uppgifter till The Detroit Bureau.

BMW har arbetat mycket med laddhybrider, inte minst i i8, och tanken är alltså att kunskaperna därifrån nu ska tas tillvara i M3 och M4 för att både öka prestandan och sänka förbrukningen. Laddhybrider kan också köras korta sträckor på el, ofta upp till fem mil.

Det är ingen hemlighet att de allt hårdare utsläppskraven tvingar biltillverkarna att leta efter nya lösningar för att sänka förbrukningen. Här spelar laddmöjlighet och eldrift en viktig roll.

BMW Concept M4 GTS – läckrast hittills med vatteninsprutning
Alpina B4 Biturbo – för dig som dissar BMW M4
Nu gör BMW helt om – nästa M4 kan få hybriddrift
BMW M3 och M4 har idag 431 hästkrafter och 550 Nm. Inför nästa generation siktar BMW på att öka vridmomentet till 650 Nm och få ned 0–100-tiden till en bra bit under fyra sekunder.
Teknik från F1-världen

Laddhybridtekniken kommer dock med en stor nackdel. Tjänstevikten ökar rejält när all ny teknik och ett stort batteripaket behöver få plats. Förhoppningsvis hamnar batterierna långt ned, för att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt, och dessutom ska BMW använda lättviktsteknik från i3 och i8 för att sänka vikten.

Tanken är att nästa generation BMW M3 och M4 fortfarande ska ha en rak sexa på 3,0 liter. Vridmomentet ska öka med omkring 100 Nm men exakt hur mycket mer effekt motorn får tillsammans med hybridsystemet är inte klart.

En annan intressant nyhet är att M3 och M4 får ett kers-system som annars används i F1 och som tar tillvara på bromskraftenergin.

BMW M-chefen avslöjar: Nya modeller på gång – med fyrhjulsdrift
”Svårt att föreställa mig en M-hybrid”

Det har tidigare ryktats om att BMW skulle gå över till fyrhjulsdrift på M-modellerna eftersom effekt- och vridmomentssiffrorna har gått upp rejält. Det har också bekräftats av M-chefen Franciscus van Meel.

”Filosofin kommer vara bakhjulsdriven även i fortsättningen, även om bilarna är fyrhjulsdrivna. När vi ökar effekten och vridmomentet kommer M5 och M6 ha väldigt mycket kraft. Så vi tittar på den typen av lösningar för dessa bilar i framtiden”, har han sagt.

Men när det gäller M3 och M4 gör BMW klart att nästa generation förblir bakhjulsdrivna eftersom det är vad ”modellentusiasterna förväntar sig och föredrar”, skriver Detroit Bureau.

Även när det gäller hybriddrift har BMW kämpat emot in i det sista.

”En M-hybridmodell, där bara batterierna väger 300 kilo extra, har jag svårt att föreställa mig”, har tidigare M-chefen Friedrich Nitschke sagt – men han är inte längre kvar på BMW.

Däremot blir inte hybridsystemet unikt för M3 och M4. Istället ska det användas i flera andra modeller med både bak- och fyrhjulsdrift.

BMW M-chefen: Ingen hybridteknik i M-modellerna
Annons
Annons
Rulla till toppen