Starten i Spa – en mardröm!

Risken för en ny startkrasch i Belgiens GP är i år större än någonsin – nu startar förarna helt manuellt. Vem kommer iväg bäst: Vettel, Rosberg, Bottas – eller Marcus Ericsson?
Annons

Starten i Spa – en mardröm!
Ska Fernando Alonso i McLaren, nu med starkare Hondamotor, äntligen slå till? Foto: LAT.

VM är spännande, Ferrari vann övertygande senast samtidigt som Mercedes båda förare hamnade utanför pallen. Fast i år är det kanske starten i GP-loppet i Spa-Francochamps som utgör det största spänningsmoment i F1 eftersom förarna nu måste starta helt manuellt, alltså ingen ”automatstart”.

Detta gör helgens GP-start till årets farligaste – och ni minns säkert krascherna i första kurvan i 2012 års belgiska GP. Låt oss hoppas att vi slipper se kolfibermolnet och de flygande bilarna igen. Men starten är inte den enda risken.

Banan är fylld med farliga högfartspartier, tvära inbromsningar och blinda kurvor och krön.  I kurvor som ”Eau Rouge” eller ”Blanchimon”, två av VM-kalenderns absolut hårigaste kurvor, tvingas F1-förarna gasa fullt trots att de inte kan se utgången av kurvan och hjärnan skriker ”vansinnigt”.

Kikar vi istället på formbarometern i denna omstart av VM-striden ser vi att Mercedes, som vunnit åtta av tio GP-race i år, visade en nedåtgående trend före sommaruppehållet. Medan Ferraris formkurva pekade starkt uppåt med Vettels seger i Ungern.

Och Kimi Räikkönen har just fått fortsatt förtroende för ett år ytterligare i Ferrariteamet vilket lär boosta den finske världsmästarens självförtroende. Och vad Kimi kan åstadkomma i sina bästa stunder vet både vi och alla övriga i F1-depån.

Med Kimis nya kontrakt blir det alltså ingen förflyttning för Valtteri Bottas i Williams. Vilket är lika bra för årets VM-fajt som det kanske är tråkigt för Bottas. Men det innebär samtidigt att Williams och Bottas kan kraftsamla i höst – varning Mercedes!

Starten i Spa – en mardröm!
Marcus Ericsson är på gång – ny VM-poäng i Ungern senast och ”Mackan” har slagit sin snabbe teamkompis (Felipe Nasr) i kvalet de senaste GP-helgerna. Foto: LAT.
Klicka för att se Ericsson provkör Porsche 918 Spyder.

Marcus Ericsson har varit hemma och vilat (mellan hårda träningspass och provkörning av Porsche 918 Spyder för ams räkning). Han är i balans på alla sätt och har vuxit in i Sauber-teamet som den mest pålitlige föraren. Han tog VM-poäng senast och hans 3-1 mot teamkompisen Felipe Nasr i senaste fyra kvalen boostar självförtroendet.

Till Belgiens GP kommer alla team med så kallade uppdateringar på bilarna. Så hos Sauber är naturligtvis både Marcus Ericsson och hans teamchef, Monisha Kaltenborn, förhoppningsfulla inför Belgiens GP:

”Banan i Belgien passar vår bil bättre (än den i Ungern). Och vi har med oss större uppdateringar både på motor- och chassi vilket gör oss optimistiska – vi tror det ger oss potential att flytta fram våra positioner i VM-tabellen”, säger Monisha Kaltenborn.

Även McLaren och teamets nya motorleverantör Honda har stora förhoppningar inför Belgiens GP. Honda har jobbat hårt, tagit fram 30 hästar ytterligare ur nya motorn och säger öppet att Belgiens GP blir vattendelaren för teamet. En pallplats för Fernando Alonso, alltså?

• Och nu något viktigt:

För alla er tusentals läsare som tippar Formel 1 i vår tävling iRace (med chans att vinna en F1-resa för två), nu är det dags att lägga en ny rad efter sommaruppehållet. 

Gör det innan lördag klockan 14.00, före kvalet. Då stängs tipset. Klicka här!

Annons
Annons
Rulla till toppen