Bugattichefen avslöjar: Det blir ingen suv för oss

Tvärt emot många konkurrenter väljer Bugatti att inte hoppa på crossovertrenden. Istället lanseras snart ersättaren till Veyron som enligt Bugattichefen själv blir världens bästa supersportbil.

Bugattichefen avslöjar: Det blir ingen suv för oss
Bugattichefen avslöjar inte så mycket mer än att ersättaren till Veyron blir snabbare än föregångaren. "Eftersom jag testkört flera bilar kan jag säga att den nya modellen blir den bästa supersportbilen på den här planeten, på alla sätt."

Det är väl ingen som missat hur bra suv-försäljningen går – och många biltillverkare som tidigare fnös åt crossovertrenden hakar nu på densamma. Rolls-Royce är bara ett av många exempel, och Aston Martin-chefen säger att märket inte överlever utan en suv.

Hittills är McLaren en av få sportbilstillverkare, tillsammans med Ferrari, som inte har någon suv på gång. Och nu verkar det också som att vi kan räkna Bugatti till den skaran. Åtminstone enligt märkeschefen Wolfgang Dürheimer.

I en intervju med Car and Driver förklarar han att Bugatti ska hålla sig till coupémodeller.

"Om du tittar på de sista Veyronmodellerna sålde vi dem för över 17 miljoner kronor – det kan du inte göra i alla segment. Supersportbilarna är alla tvåsitsiga. Det finns ingen suv och ingen fyradörrars sedan. Därför kommer Bugattis position fortsätta vara väldigt skarp", säger Wolfgang Dürheimer.

Bugatti Veyron skulle klara 0–100 km/h på under tre sekunder och ägaren skulle kunna åka till operan på kvällen efter att ha kört över 400 km/h på morgonen i samma bil. Så vilka är kriterierna för den nya modellen? "Att göra det mycket bättre", säger Wolfgang Dürheimer.

Istället för suvar är det alltså ersättaren till Veyron – eller Chiron, som den förmodligen får heta – som Bugattiingenjörerna jobbar på. Wolfgang Dürheimer avslöjar inte så mycket om den nya modellen, förutom att Bugatti hade en del interna mål som skulle uppnås med modellen, men han vill inte berätta exakt vilka.

Till slut berättar han dock att det finns vissa områden där prestandan från Veyron kan förbättras ytterligare.

"Körbarhet och användbarhet på bana. Bromsar. Det är ungefär det. Och glöm inte toppfart! Självklart måste den bli snabbare än föregångaren!"

Därmed skiljer sig Bugatti från Koenigsegg, som ska fokusera mindre på högsta möjliga toppfart och mer på kurvprestanda och acceleration.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror att Bugatti lyckas med målet, att ersättaren till Veyron blir världens bästa supersportbil.
118
108