Volvos mystiska testbil spionfilmad av ams-läsare

Det börjar närma sig premiär för V90. Samtidigt pensioneras det inarbetade namnet V70. Vad är det egentligen som testas här?

Nu dröjer det inte länge innan Volvo visar upp sedanmodellen S90 och därefter kommer också kombimodellen V90 som förväntas bli en storsäljare i Sverige. Men exakt vad som testas här är oklart.

Det är ingen hemlighet att Volvo just nu gör de sista detaljjusteringarna på nya S90 och kombimodellen V90. Lanseringen av XC90 innebar startskottet för det nya designspråket och tekniken med plattformen SPA, de nya VEA-motorerna och infotainmentsystemet Sensus. Och snart är det alltså dags för fler premiärer.

Först ut blir förmodligen Volvo S90, som vi beskriver i detalj i senaste numret av auto motor & sport. Där kan vi också visa exklusiva illustrationer på hur den kommer se ut. I förra veckan avslöjades också S90-designen i form av en modellbil.

Här kan vi dessutom visa en mobilfilm från auto motor & sport-läsaren Joakim, som påpassligt nog hade mobilen framme när Volvo testkör en mystisk modell på allmän väg.

Testbilen har svarta plastsköldar som känns igen från när Volvo testkörde XC90 och som döljer de flesta designdetaljer. Men vi kan ändå se fronten med de Volvotypiska strålkastarna (där led-ljusen kallas Tors hammare) och det nya bakpartiet (med lampor som ser ut ungefär som på XC90).

Men detta kan också vara ett sätt för Volvo att luras, så vi väntar förstås med att dra alltför stora slutsatser om designen utifrån den här testbilen.

Just den här bilen registrerades i mars 2014 och det är Volvo Personvagnar AB som står som ägare. Det står inget modellnamn i Bilregistret utan bara "Volvo".

Det är inte alltid som uppgifterna i Bilregistret stämmer när det gäller testbilar, men tittar vi på registreringsnumret känns uppgifterna igen från XC90: testbilen har automatlåda och en tjänstevikt på 2,3 ton (!). Testbilen har en bensinmotor på 306 hästkrafter vilket tyder på att detta är den fyrcylindriga T6-motorn med både turbo och kompressor.

Testbilen rullar på 17-tumsdäck i dimensionen 235/65, är 4,8 meter lång och 1,94 meter bred.

Men dessa uppgifter kan alltså vara påhittade.

Klart är att Volvo V90 bygger vidare på samma teknik som XC90 med enbart fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer. Toppmodellen T8 blir en hybrid med elektrisk fyrhjulsdrift. 

I och med lanseringen av Volvo V90 försvinner också V70 ur modellprogrammet. Ersättaren till XC70, som antagligen får heta V90 Cross Country, dyker upp senare.

• Stort tack till Joakim för spionfilmen!

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror Volvo V90 blir en riktigt allvarlig utmanare i klassen.
388
46