Euro NCAP–duell: Volvo XC90 mot Audi Q7

Nu kan vi äntligen ta del av de senaste krocktesterna från Euro NCAP. Volvo XC90 och Audi Q7 testas i den stora suvklassen och de får båda toppbetyget fem stjärnor, dock är betygsprocenten något bättre för XC90. Även Toyota Avensis, Renault Kadjaar, VW Touran och Ford S-Max samt Galaxy belönas med fem stjärnor för sin goda krocksäkerhet. Något sämre gick det för Mazda CX-3.
Annons

Volvos ingenjörer har vid flera intervjutillfällen sagt till oss på auto motor & sport att nya XC90 är världens säkraste bil. Och det kanske inte är oväntat, men nu finns det oberoende fakta som visar att det inte varit tomt snack. Enligt Euro NCAP är nya Volvo XC90 den säkraste bilen man testat hittills och belönas därmed självklart med toppbetyget fem stjärnor.

Eftersom Euro NCAP även testat nya generationen Audi Q7 blir det lite extra spännande då vi kan jämföra dessa två konkurrenter i detalj. Även Audi Q7 får fem stjärnor men tittar vi på delbetygen är det vinst för Volvo i tre grenar av fyra. I ”skydd för vuxna” får XC90 97 procent (Audi 94 procent), ”skydd av barn” 87 procent (Audis enda delseger, 88 procent), ”fotgängarskydd” får XC90 72 procent (Q7 70 procent) och slutligen ”förarstödsystem” där XC90 får full pott med 100 procent (Audi Q7 76 procent). Ingen bil har tidigare fått 100 procent i delmomentet förarstödsystem, även 97 procent i skydd för vuxna är det högsta betyget någonsin.

Både Volvo XC90 och Audi Q7 har alltså mycket hög säkerhetsnivå, vilket är svårare än man kanske tror då storlek och vikt på en tung suv utgör stora utmaningar. I praktiken lär de här bilarna vara extremt säkra, då hög vikt är en fördel i krock mellan två personbilar.

Att jämföra olika bilmodeller som testats förut av Euro NCAP är vanskligt då man hela tiden förändrar betygskraven och lägger till nya moment. Inför krocktesterna 2015 har Euro NCAP infört ett nytt frontaltest (typ bergvägg) och poängen delas lika mellan de två. För sidobarriärtestet används nu en större, tyngre provkropp och stolpsidokrocktestet är en svårare kollision från sned vinkel. I båda sidokrockstesterna används en ny, mer realistisk krockdocka – WorldSID – för att få en korrektare bedömning av det skydd som ges i testerna.

Euro NCAP–duell: Volvo XC90 mot Audi Q7
Volvo får toppbetyg i alla kategorier. Notera full pott, 100 procent i förarstödsystem och 97 procent i ”skydd av vuxna”. Så höga betyg har aldrig delats ut förut.
Euro NCAP–duell: Volvo XC90 mot Audi Q7
Audi Q7 får också genomgående mycket bra betyg, och fem stjärnor.

Inga ändringar har gjorts för skydd av barn. Det tekniska innehållet i delen förarstödsystem är oförändrat men gränserna för tre, fyra och fem stjärnor har höjts. De tester av fotgängarskyddet som brukade bedöma motorhuvens främre kant undersöker nu i vilken utsträckning den övre delen av benet skyddas, oavsett vilken del av fordonet det gäller. Ett femstjärnigt betyg från 2015 innebär tuffare bedömningar jämfört med tidigare år och är alltså mer värt.

Toppbetyget fem stjärnor delas även ut till Toyota Avensis, Renault KadjarVolkswagen Touran och Ford S-Max samt Galaxy. De beröms alla för sin goda krocksäkerhet och Euro NCAP betonar att det nu glädjande nog finns säkra alternativ, även för de som behöver sju sitsplatser, från både VW och Ford.

Mazda CX-3 fick också höga betyg i de tre viktiga delmomenten (85/79/84 procent) men eftersom autobroms inte är standard – och Euro NCAP bedömer att få kunder väljer till detta – så drar man av en stjärna för CX-3. Det är en tuffare betygsättning än förut och något som lär tvinga många biltillverkare att införa autobroms som standard.

I Sverige säljs alla Mazda CX-3 med autobroms som standard, vilket är ett hedrande beslut av generalagenten. Så på sätt och vis kan man alltså säga att CX-3 är femstjärnig i Sverige. Även pickupen Mazda L200 testades och fick relativt höga betyg, miste också en stjärna för avsaknad av autobroms och blev fyrstjärnig. 

 

Källa: Euro NCAP (svenskspråkig)

Annons
Annons
Rulla till toppen