Jag hade ingen aning om att Honda CR-Z fortfarande var vid liv, men jag är väldigt glad att den faktiskt är det

Bilar som inte följer normen utan går utan för mallen måste premieras.
Annons

”Jag vet! Vi gör en konstig coupémodell med hybriddrift! Och så gör vi den 2+2-sitsig. Men inte för USA-marknaden, där tar vi bort bakstolarna. Och den ska ha manuell växellåda, till skillnad från alla andra hybridbilar.”

”Bra idé. Sätt igång.”

Jag hade gärna suttit med när Honda bestämde sig för att sätta hybridcoupén CR-Z i produktion.

Den finns inte kvar på Hondas svenska sajt men faktum är att modellen fortfarande tillverkas. Den får till och med ett facelift med en del uppdateringar, som aktiv ljudisolering med en mikrofon som spelar in ljudet i bilen och skickar ut en ”nollsignal” för att sänka bullernivån.

Honda gör bästa bilreklamen någonsin

Vi pratar verkligen inte om någon testvinnare här: när Fredrik Huldt provkörde nykomlingen 2010 klagade han på långsam acceleration och tråkig växellåda.

”Mina förväntningarna på ett anrikt teknikföretag som Honda är högre än så här. Visst, den är radikalt mycket roligare än en Toyota Prius. Både vad gäller körglädje och design. Men nu skulle ju CR-Z erbjuda en bra mix av köregenskaper och miljövänlighet och ha ett lågt pris. Där någonstans tappar Honda bort sig”, skrev han.

Testlaget var inte heller helt övertygat utan klagade på opraktisk form och hård fjädring.

Hondachefen avgår efter pinsamma kvalitetsmissar

Men Honda CR-Z är en så galen bil att den liksom inte kan dömas enbart utifrån specifikationerna.

I dagens bilvärld är det små, turboladdade motorer som gäller, gärna i en bil som byggts på färdigt modultänk och som inte erbjuder någonting att hetsa upp sig för.

Chefen för Fiat/Chrysler-koncernen, Sergio Marchionne, vill gå ännu längre: enligt honom ska alla biltillverkare genast sluta bygga egna motorer och komponenter. De ska delas mellan alla märken och på så sätt ska biltillverkarna spara miljardbelopp.

Därför måste alla beslut som inte följer normen som tas i styrelserummen premieras. Nej, Honda CR-Z är inte den perfekta bilen – kanske är den svaret på en fråga som ingen egentligen ställer, ungefär som Hyundai Veloster som har en dörr på förarsidan och två på passagerarsidan.

Men jag är ändå väldigt glad att Honda CR-Z och andra galenskapsbilar finns. Särskilt nu när wankelmotorn verkar vara död i och med nedläggningen av Mazda RX-8.

Njut så länge det varar, för om ekonomerna tittar alltför djupt i Excelarken får vi kanske aldrig se någon ersättare till Honda CR-Z.

Jag hade ingen aning om att Honda CR-Z fortfarande var vid liv, men jag är väldigt glad att den faktiskt är det
Jag hade ingen aning om att Honda CR-Z fortfarande var vid liv, men jag är väldigt glad att den faktiskt är det
Jag hade ingen aning om att Honda CR-Z fortfarande var vid liv, men jag är väldigt glad att den faktiskt är det

Jag hade ingen aning om att Honda CR-Z fortfarande var vid liv, men jag är väldigt glad att den faktiskt är det
Jag hade ingen aning om att Honda CR-Z fortfarande var vid liv, men jag är väldigt glad att den faktiskt är det
Jag hade ingen aning om att Honda CR-Z fortfarande var vid liv, men jag är väldigt glad att den faktiskt är det
Jag hade ingen aning om att Honda CR-Z fortfarande var vid liv, men jag är väldigt glad att den faktiskt är det
Jag hade ingen aning om att Honda CR-Z fortfarande var vid liv, men jag är väldigt glad att den faktiskt är det
Jag hade ingen aning om att Honda CR-Z fortfarande var vid liv, men jag är väldigt glad att den faktiskt är det

Annons
Annons
Rulla till toppen