Så ska Mercedes utmana Tesla – räckvidd på 40 mil

Tesla får snart en tuff konkurrent i form av Mercedes. Utvecklingschefen avslöjar planerna för auto motor und sport.
Annons

Nu börjar det satsas ordentligt på eldrift hos biltillverkarna. Audi ska lansera en eldriven suv med fyrhjulsdrift och räckvidd på 50 mil. Mercedes vill förstås inte vara sämre.

I en intervju med tyska auto motor und sport avslöjar utvecklingschefen hos Daimler, Thomas Weber, att det finns planer på en helt ny elbil med lång räckvidd som ska utmana Tesla.

Räckvidd på minst 40 mil

”Vi jobbar på ett intelligent koncept med en riktigt attraktiv elbil, med räckvidd på mellan 40 och 50 mil”, säger han.

• Baserad på A-klass och B-klass?

”Kanske. Kanske blir den större. Det här innovativa konceptet kommer naturligtvis inte användas för bara en modell.”

Audi visar nya Teslautmanaren – här är E-tron Quattro som koncept

Inga trecylindriga motorer

Många av Mercedes konkurrenter har trecylindriga motorer för att kapa förbrukningen, men det är inget för Mercedes.

”Vi har undersökt det länge, men på Mercedes lägger vi stor vikt på ljud- och vibrationskomforten. Den vikt som vi sparar genom att kapa en cylinder måste vi lägga till igen för att göra motorn ’lugnare’, till exempel genom balansaxlar. Därför har vi en stor och en liten fyrcylindrig motor med mindre avstånd mellan cylindrarna. Det tycker vi är ett bättre sätt.”

Därför skippar Mercedes trecylindriga motorer
Mercedes satsar på raka sexcylindriga motorer

Självkörande bilar är som ”en skidlift”

Mercedes storsatsar på autonoma bilar som till stor del ska kunna köra själva. Ett exempel är nya E-klass som får mycket ny teknik för att föraren ska kunna åka med istället för att köra.

• Vad händer då med körglädjen av att köra själv?

”Jag brukar ta ett exempel med skidåkning. När du ska upp på berget tar du skidliften. Men att åka ned gör du ju själv, särskilt i en riktig drömpist. Självkörande bilar fungerar på samma sätt. De hjälper dig varje morgon att komma fram säkert och avslappnat. Men om jag vill åka på helgresa genom ett vackert Alppass gör jag det ’för hand’ och upplever körglädjen.”

Mercedes avslöjar teknikhemligheterna i nya E-klass

”Vi är inte rädda för Apple och Google”

Det är ingen hemlighet att både Google och Apple har långt gångna bilplaner.

• Är ni på Mercedes rädda för konkurrensen från mjukvarujättarna?

”För 20 år sedan var vi den första biltillverkaren att bygga ett forsknings- och utvecklingscenter i Silicon Valley. Vi känner till Apple och Google väl. Båda två upptäcker nu bilar som en stor marknad. Men vi är inte rädda för dem.”

Thomas Weber verkar inte alls vara främmande för ett samarbete.

”Jag är inte intresserad av att vara fiender. Istället är jag intresserad av frågan om vi skulle kunna kombinera våra styrkor? Men där finns inget beslut ännu.”

Annons
Annons
Rulla till toppen