Nyckellös bil en dödsfälla – så många har omkommit

Många biltillverkare vet om problemet men gör inget åt det.
Annons

Nyckellös bil en dödsfälla – så många har omkommit
Bilar med tysta och mjukgående motorer hörs inte alltid när de är igång och en stressad förare kan mycket väl lämna den igång utan att veta om det. I en hybridbil kan dessutom förbränningsmotorn inte alls vara igång när föraren går därifrån, men den startar senare när batterinivån är för låg. Det kan leda till kolmonoxidförgiftning.

Att kunna öppna och starta bilen utan att ta fram nyckeln ur fickan är smidigt. Men systemet kan också bli en dödsfälla.

Detroit News skriver om en man i North Carolina som dog i sömnen av kolmonoxidförgiftning för tre år sedan. Han hade helt ovetande lämnat sin Chrysler 300C med motorn igång under natten. Ångorna hade tagit sig tre våningar upp i huset till mannens sovrum och dödat honom.

Bilar som har nyckellös öppning och start innebär en allvarlig säkerhetsrisk, skrev amerikanska NHTSA redan 2011, och föreslog nya säkerhetsregler för att bilar inte ska kunna lämnas med motorn igång utan nyckel. Men fyra år senare har ingenting hänt.

De här händelserna har antagligen inträffat eftersom ägaren helt enkelt parkerat bilen och gått därifrån, men inte stängt av motorn, i tron om att det ska göras automatiskt när nyckeln inte längre finns i närheten av bilen.

Kolmonoxidförgiftning av nyckellösa bilar har hittills lett till åtminstone 13 dödsfall, skriver Detroit News. Bilar som inte har nyckellösa system stängs av när nyckeln dras ut, men så är det inte med nyckellösa bilar.

En varningssignal som spelas upp när motorn är igång och nyckeln inte är i närheten av bilen skulle säkert ha räddat många av de omkomna, enligt NHTSA, och skulle kosta drygt fyra miljoner kronor att införa – för hela bilindustrin. Men trots det har flera biltillverkare motsatt sig en hög varningssignal.

Nu stäms några av världens största biltillverkare för att ha sålt bilar med nyckellösa system utan att ta säkerheten på allvar, skriver ABC News. Biltillverkarna som stäms är Toyota, Ford, Nissan, Honda, General Motors, BMW, Volkswagen, Bentley, Mercedes, Hyundai och Kia.

”I flera år har biltillverkarna vetat om de dödliga konsekvenserna av att en förare lämnar bilen med nyckeln utan att ha tryckt på stoppknappen. Även om en automatisk avstängningsfunktion kan läggas in utan någon större ansträngning eller kostnad har biltillverkarna vägrat göra något åt saken”, står det i stämningsansökan.

Även om flera biltillverkare nu har lagt in automatiska stoppsystem och varningsljud är det alltså åtminstone 13 personer som omkommit på grund av kolmonoxidförgiftning på grund av problemet. En del biltillverkare, som Volkswagen, säger i olika uttalanden att bilarna har utvecklats ”för att möta eller överträffa alla regler”.

Men den här gången verkar uppenbarligen inte regelverket ha uppdaterats tillräckligt snabbt.

Annons
Annons
Rulla till toppen