Porsche 911 får ett lyft och helt nya turbomotorer

Sugmotorn är borta och nu får Porsche 911 Carrera och Carrera S helt nya 3,0-liters turbomotorer. Toppeffekten ökar till 370 respektive 420 hk och turbomotorerna är tolv procent snålare. Elektroniska stötdämpare, PASM, är numera standard på 911:an liksom navigation och Apple Car Play/Android Auto.

Porsche 911 får ett lyft och helt nya turbomotorer

Nu är det dags för ett nytt kapitel i den tjocka bok som beskriver Porsche 911:ans historia. Vi säger farväl till sugmotorerna och välkomnar en helt ny, sexcylindrig motorgeneration med volymen 3,0 liter och dubbla turboaggregat.

För att kunna möta de allt tuffare kraven på lägre CO2-utsläpp, och samtidigt kunna möta konkurrens från exempelvis Mercedes-AMG GT, måste Porsche använda turbomatning. Och egentligen behöver Porsche inte be om ursäkt för något eftersom man var först med att lansera en kommersiellt framgångsrik turbomodell – den klassiska 911 Turbo som presenterades hösten 1974. Porsche hade hoppats sälja 500 bilar per år men första generationen 911 Turbo tillverkades i 21.600 exemplar mellan 1975–1989.

Som förut finns det två nivåer för 911:an, Carrera och Carrera S. Båda har en 3,0 liters turbosexa men för Carrera gäller 370 hk i toppeffekt med vridet 450 Nm. Carrera S får 420 hk och 500 Nm. Tack vare turbomatningen blir vridmomentskurvan flack, maxvridet finns tillgängligt från 1.700–5.000 rpm och motorerna går att varva upp till 7.500 rpm. Bränsleförbrukningen sänks med cirka tolv procent enligt EU-cykeln och anges till 7,4 respektive 7,7 l/100 km (med PDK-låda).

Toppfarten är 295 alternativt 308 km/h för Porsche 911 Carrera och Carrera S. Med tillvalspaketet Sport Chrono och PDK-låda ger det en förbättring av 0–100 tiderna med 0,2 sekunder, 4,2 respektive 3,9 sekunder.

Tekniknivån har höjts på Porsche 911 och den konventionella stålfjädringen är numera ersatt med det elektroniskt styrda PASM-chassit (Porsche Active Suspension Management). Stötdämparna är uppgraderade och sägs ge ännu bättre komfort, samtidigt som de kan stötta föraren vid sportig körning. Ett hydrauliskt lyftsystem kan höja framvagnen med 40 millimeter i lägre hastigheter för att undvika elaka farthinder.

Fyrhjulsstyrning, som är standard på 911 Turbo och GT3, är tillval på ansiktslyfta 911 Carrera och Carrera S. Det innebär att bakhjulen styr mot i lägre hastigheter och styr med i högre. Det ger kortare vändcirkel med 0,5 meter, samtidigt som bilen får en virtuellt längre hjulbas och upplevs som stabilare i hög hastighet.

Tittar vi på utsidan syns en del exteriöra skillnader med ny front, ny akter med luftutsläpp för laddluftkylarna, nya strålkastare, nya dörrhandtag och nya fälgmodeller. Båda modellerna har bredare bakfälgar, nu 11,5 tum breda. Carrera S har 305-däck bak, istället för tidigare 295.

Även på insidan finns det skillnader hos ansiktslyfta Porsche 911 Carrera och Carrera S. Nya Porsche Communication Management System (PCM) är standard och det innebär en sjutums pekskärm med funktioner liknande en smartphone. Den senare kan även anslutas via Apple Car Play eller Android Auto. Navigationssystemet är nytt och uppdateras i realtid, stött av både Google Earth och Google Streetview. Till PCM kan man även använda appen "Porsche Car Connect" för att till exempel i förhand överföra resmål till navigatorn, fjärrstyra vissa funktioner, streama musik, med mera.

En annan nyhet lyfts över från Porsche 918 Spyder är ett reglage på ratten för körinställningar, förutsatt att man valt till Sport Chrono-paketet. En ring med fyra positioner låter föraren välja mellan "Normal", "Sport", "Sport Plus" och "Individual".

Hur blir det då med de fyrcylindriga boxermotorerna som snart dyker upp i Cayman och Boxster, ska de bli ett alternativ även hos 911 Carrera? Enligt våra engelska kollegor på Autocar, som intervjuat produktchefen Erhard Mossle, finns det just nu inga planer på fyrcylindriga motorer i 911-serien.

De nya, ansiktslyfta 911-modellerna lanseras i Sverige i december. Svenska priserna blir för 911 Carrera 929.000 kronor, 911 Carrera S 1.062.000 kronor, 911 Carrera Cabriolet kostar 1.050.000 kronor och för 911 Carrera S Cabriolet är priset 1.183.000 kronor. Publik premiär sker på Frankfurtsalongen, som öppnar senare i september.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Sugmotorer är historia, nya turbomotorerna är helrätt i 911:an!
195
129