Bentley Bentayga – lyxigast, mest exklusiv och snabbast

Med ett listpris som börjar vid två miljoner kronor ska nya Bentley Bentayga erbjuda det bästa på alla områden. Ultralyxig, toppfart över 300 km/h och vidareutvecklad W12-motor som ger 608 hk och hela 900 Nm. Karossen och stora delar av chassit är byggt i aluminium.

Bentley Bentayga – lyxigast, mest exklusiv och snabbast

De som köpt en välutrustad Range Rover eller Porsche Cayenne kan njuta av lyx, god komfort och goda prestanda. Men snart kommer dessa modeller att få lite Corolla-känsla då det lanseras en ny kung i suvsegmentet – Bentley Bentayga.

Bentley är inte ett dugg blyga och säger utan att blinka att Bentayga är den snabbaste suvmodellen i världen (301 km/h i toppfart) samtidigt som den är fullt terrängduglig (men ingen kommer någonsin att lämna asfalten) samt klassens lyxigaste och mest exklusiva modell (tills Rolls-Royce kommer med sin suv). Bentley Bentayga kan dock inte sägas vara segmentets kvickaste, 0–100 km/h går på 4,1 sekunder, då Tesla Model X blir snabbare.

Tekniskt bygger Bentley Bentayga på samma arkitektur som nya generationen Audi Q7, men den är förlängd och utsträckt i alla ledder. Längden är 514 centimeter och bredden utan backspeglar två meter prick, axelavståndet är 299 centimeter. Alla yttre karossdelar är gjorda i aluminium och resten av chassit är en mix av höghållfast stål och aluminium. Vikten anges till 2,4 ton.

Den välbekanta W12-motorn på 6,0 liter känner vi igen, men Bentley har tagit ett nytt varv och uppgraderat det mesta. Vikten har reducerats med 30 kilo och bränsleförbrukningen sänkts med tolv procent. CO2-utsläppet är lägre än förut men knappast lågt, 292 g/km. Kombinerad förbrukning enligt EU-cykeln är 12,8 l/100 km och då förstår vi varför Bentayga har en tank på 87 liter.

W12-motorn har cylinderdeaktivering som arbetar under 3.000 rpm eller under en tredjedel av vridmomentet (300 Nm). Ventiler och bensin stängs av i de cylindrar som inte används. En annan metod att spara bränsle finns i automatlådan som kan frirulla genom att koppla loss momentomvandlaren. W12-motorn är det enda alternativet vid lanseringen och den är kopplad till en åttastegad ZF-automat.

Hjulupphängningen och chassit är utvecklat för att ge den bästa kombinationen av komfort och sportighet. Luftfjädringen går att ställa i fyra olika lägen efter förarens önskemål. Krängningshämmarna använder 48V-motorer som aktivt går in och minskar lutningen i kurvor, när så behövs. För första gången finns det också ett system för att kunna använda sin Bentley som ett seriöst dragfordon. Där ingår bland annat backningsassistans med släp, vilket underlättar för föraren.

De som vill lyxa till sin Bentley Bentayga riktigt rejält kan vända sig till samarbetspartnern Mulliner, som till exempel erbjuder olika specialväskor och "picknick-tillbehör". I det senare fallet ingår komplett service med kristallglas, kylskåp för champagnen. Men det finns även förvaringssystem för jakt, fiske och vindsurfing. Bagageutrymmet mäter 430 liter, 590 med baksätet nedfällt.

Listpriset i Sverige är inte klart ännu men i Storbritannien ska Bentley Bentayga kosta kring 130.000–150.000 pund, uppgifterna går isär något, vilket indikerar att bilen kostar runt två miljoner kronor. Många kommer säkert att använda möjligheten att göra sin Bentley Bentayga mera personlig och det går att beställa vilken kombination som helst av exteriör kulör, färg på skinninredningen, med mera. Som "standard" erbjuds 17 exteriörkulörer.

Försäljningen har startat och de första bilarna når sin ägare i början på 2016. Bentleys förhoppning är att sälja 3.000 Bentayga per år, vilket skulle höja totalsiffran långt över 10.000-strecket.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Helt klart – Bentley Bentayga är den mest exklusiva suvmodellen i världen!
369
101