BMW-chefen: Därför gör vi ingen eldriven BMW 7-serie

BMW kan sträcka sig till en laddhybrid, men någon helt eldriven version av 7-serie kan vi sluta hoppas på.
Annons

Tesla har satt ordentlig fart på elbilsutvecklingen hos biltillverkarna. Mercedes utvecklar just nu en ”spännande” elbil, bekräftade utvecklingschefen härom dagen och Audi ska lansera elsuven E-tron Quattro.

BMW vill förstås inte vara sämre. Det finns planer på en ny modell i i-serien kallad i5 men det verkar inte som att BMW:s ”vanliga” modeller får eldrift. 3-serien, 5-serien och 7-serien kommer som laddhybrider men inte som helt eldrivna modeller.

Vi kan alltså sluta hoppas på en eldriven version av BMW 7-serie. Åtminstone enligt BMW:s forsknings- och utvecklingschef Klaus Fröhlich. I en intervju med tidningen Automobil Produktion berättar han att en eldriven 7-serie skulle ge en betydligt kortare räckvidd än 7-serieköparna kräver och att batterierna skulle lägga på för mycket vikt.

Då är det mer troligt att 3-serien, 5-serien och 7-serien kommer som bränslecellsbilar. Det innebär att de kan tankas på några minuter och att räckvidden blir längre än för elbilar.

Hos BMW är det alltså i-modellerna som ska vara innovativa och nyskapande. 7-serien har en annan kundgrupp med köpare som kräver ”state of the art”-prestanda på alla områden, enligt Klaus Fröhlich.

”För att uppnå en räckvidd som är tillräcklig för våra kunder i en helt elektrisk bil i den här klassen – 60 mil – måste vi ha batterier som väger flera hundra kilo. Då hamnar vi på över 2,5 ton. Det skulle få hela konceptet ur balans – kördynamiken som är så typisk för BMW, och som våra kunder värdesätter, skulle försvinna”, säger han.

Annons
Annons
Rulla till toppen