Spion: Volvo S90 testas i Spanien – men vad hänger bak?

Testerna med nya Volvo S90 rullar vidare och de senaste spionbilderna kommer från Spanien. Bilen är fortfarande tungt maskerad men proportionerna med den låga takprofilen och stora motorhuven går inte att ta miste på. Är det något avgastest som utförs – vad tror ni läsare?

Spion: Volvo S90 testas i Spanien – men vad hänger bak?

Nu har det gått en dryg vecka sedan bilderna på en helt omaskerad Volvo S90 – som modellbil i skala 1:18 – läckte ut på nätet. Att det var äkta vara på bilderna vet vi inte med säkerhet, men nog såg det sannolikt ut alltid.

Dagens skörd av spionbilder från Automedia innehåller foton från Spanien, där Volvo uppenbarligen håller på med test av nya S90. Som vi sett på tidigare spionbilder är A-stolparna placerade relativt långt bak på nya S90. Det ger en lång motorhuv och snygga proportioner. Tekniskt baserar sig S90 på samma bygglåda som XC90, vilket innebär genomgående fyrcylindriga motorer och en laddhybrid "Twin Engine" på toppen av modellutbudet.

Första bil på tur efter andra generationen Volvo XC90 är nya S90, efterföljaren till S80. Volvo övergår ju till att gruppera sina modeller i tre serier: 40, 60 och 90. I 90-serien ingår S90 (S80), V90 (tidigare V70) samt V90 Cross Country – och givetvis även XC90.

Nya Volvo S90 presenteras sannolikt på Detroitmässan i mitten av januari och senare under 2016 är det dags att premiärvisa V90, kombiversionen.

Det som gör oss lite förbryllade är den låda som hänger längst bak på testbilen där en slang är kopplad till avgasröret. Logotypen "AVL" skymtar på lådan och det är ett österrikiskt ingenjörsföretag som bland annat jobbar med avgastester, de har för övrigt också en anläggning i Södertälje. Kopplingen mellan AVL och Volvo är alltså inte allt för långsökt. Men vet någon av er läsare vad lådan har för funktion?

Foto: Automedia


Uppdatering 10/9: Volvo bekräftar nu att S90 ska visas upp på bilsalongen i Detroit efter nyår.

Trots att bilförsäljningen på den viktiga Kinamarknaden sjunker och att konkurrensen i premiumsedanklassen är hård är Volvochefen Håkan Samuelsson inte beredd att ge sig in i något priskrig för att locka köpare.

"Vi vill inte ta marknadsandelar bara genom att använda pris som vapen", säger han till Reuters.

Enligt Håkan Samuelsson har Volvo fortfarande "hälsosamma" försäljningsmarginaler i Kina.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är övertygad om att Volvo S90 blir en succé!
719
113