Volkswagen Golf GTI Clubsport firar 40 år med 290 hk

Snart går det att beställa den fränaste Golf GTI:n någonsin, vad sägs om hela 290 hk på framhjulen? VW Golf GTI Clubsport blir en påkostad specialmodell som byggs under en begränsad tid, en framtida samlarbil. GTI Clubsport får premiär på Frankfurtsalongen för att fira 40-årsjubileumet av den första Golf GTI som visades på samma mässa, 11 september 1975.

Volkswagen Golf GTI Clubsport firar 40 år med 290 hk

Man behöver inte ha speciellt stort bilintresse för att veta vad Golf GTI står för. Golf är sedan många år Europas mest sålda bilmodell och den sportiga GTI-versionen är en vanlig syn på vägarna.

Har man bara en aningen större bilintresse så är det också välbekant att Volkswagen vart femte år erbjuder en specialversion av GTI. 2006 kom "GTI Edition 30" med höjd toppeffekt från 200 till 230 hk (generation V). Fem år senare, 2011, var det dags för "Golf GTI Edition 35" där köparna fick 235 hk istället för 211 hk (generation VI).

Nu är det dags för en ny GTI-special som ska fira 40 år men den får inte namnet "GTI Edition 40" utan heter istället Golf GTI Clubsport. I grunden är det samma framhjulsdrivna GTI men Volkswagen har lyft in nya sportstolar, alcantararatt, röda säkerhetsbälten, gjort om fronten med bland annat en djupare splitter, monterat en större bakvinge och lagt till mera påkostade specialdetaljer som exempelvis svartlackerade sidobackspeglar och större slutrör på avgassystemet. Smidda 18-tumsfälgar är standard men det går att välja till 19 tum. Skalstolar är också ett tillval

I grunden är det samma EA888-motor i Volkswagen Golf GTI Clubsport som i vanliga GTI (och flera andra modeller hos VW Group) men nu är effekten uppskruvad från 230 till 265 hk. Under tio sekunder kan motorn tillfälligt öka toppeffekten med tio procent, alltså 290 hk. Den mekaniska, elektroniskt styrda bromsdifferentialen från Haldex är givetvis standard på GTI Clubsport (liksom på alla svensksålda GTI).

Någon vridmomentsökning nämns inte men borde vara högre än de 350 Nm som erbjuds i vanliga GTI. Prestanda förbättras märkbart och Volkswagen Golf GTI Clubsport är den första GTI som kommer under sex sekunder med en 0–100 tid på 5,9 sekunder (med DSG-lådan). Toppfarten är 250 km/h. Golf R med fyhjulsdrift och 300 hk är fortfarande snabbast i gänget med 4,9 sekunder, 0–100.

Den här specialmodellen är inte en större överraskning då Volkswagen visade upp ett "koncept" på samma tema under Wörthersee-träffen i maj. Beställningarna startar under hösten och leveranserna av Volkswagen Golf GTI Clubsport ska inledas i början av nästa år.

Chefsdesigner Herbert Schäfer tog fram specialdetaljerna som gjorde att man genast kände igen GTI-modellen. Första årsmodellen, 1976, sålde i 50.000 exemplar – tio gånger mer än prognosen.

När första generationen Volkswagen Golf utvecklades i början av 70-talet fanns det en liten grupp av ingenjörer som vill bygga en sportigare, mera motorstark version. Det går faktiskt att sätta ett exakt datum för idén, då testingenjören Alfons Löwenberg 18 mars 1973 skickade ett pm om detta till några av sina kollegor.

Alfons Löwenberg hade noterat att den sportiga specialmodellen av VW Typ 1, "Gelb-Schwarzer Renner", hade sålt långt över förväntan samma år. Och nog borde det gå att göra något liknande med "projekt EA337" – den blivande Golfen – undrade Löwenberg. Flera av kollegorna var dock skeptiska, speciellt med tanke på att utvecklingen av Golf sprängt alla ekonomiska ramar och Volkswagen verkligen inte hade råd med några specialmodeller.

Men tillräckligt många tände på idéerna, ingenjörerna jobbade på kvällstid och några prototypvagnar byggdes. Idag känns Golf GTI och liknande modeller helt naturliga men då, i början av 70-talet, var det något nytt att erbjuda en motorstark sportmodell i ett praktiskt format – och till ett relativt lågt pris.

VW-ledningen satte under våren 1975 sin ok-stämpel på GTI-projektet och sedan var det full fart på arbetet. Tillsammans med Audi utvecklades en modern 1,6-liters fyra med bränsleinsprutning och 110 hk. Nya testchefen Herbert Schuster såg till att Golf GTI fick ett påkostat chassi med kränghämmare både fram och bak. Chefsdesigner Herbert Schäfer tog fram specialdetaljerna som gjorde att man genast kände igen GTI-modellen, till exempel det röda strecket i grillen, växelspaksknoppen som såg ut som en golfboll, de svarta skärmkanterna, med mera.

Premiärvisningen av första Volkswagen Golf GTI skedde för exakt 40 år sedan, 11 september 1975. Självförtroendet var det inget fel på och nya Golf GTI marknadsfördes som "Den snabbaste Volkswagen någonsin", vilket var helt korrekt. 0–100 km/h gick på svindlande nio sekunder och där låg många av dåtidens sportbilar i lä. Listpriset sattes till 13.000 mark, vilket var långt under andra bilar med motsvarande prestanda.

Entusiasmen på Frankfurtsalongen var stor och på stående fot fick företagsledningen lova att bygga en liten specialserie på 5.000 Golf GTI. Leveranserna började under sommaren 1976 och succén var given, även om man var tvungen att höja priset till 13.800 mark.

Första årsmodellen av Golf GTI sålde i 50.000 exemplar och resten är historia, som det brukar heta. Under de 40 år som gått har det sålts cirka två miljoner Golf GTI.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Nu blev jag plötsligt väldigt sugen på en Golf GTI!
227
60