Volvo inte på plats när Frankfurtsalongen öppnar

Volvo dissar alla europeiska bilmässor utom Genèvesalongen. Därför finns ingen Volvomonter när bilsalongen i Frankfurt slår upp portarna nu i dagarna.
Annons

Volvo presenterade en del nya idéer kring marknadsföringen i december 2014. Syftet är förstås att sälja fler bilar, men inte nödvändigtvis genom att ”skrika högst”.

Som liten biltillverkare måste Volvo använda andra metoder för att nå ut i bruset och få de tilltänkta köparna att lyssna, enligt Alain Visser, som är försäljnings- och marknadschef på Volvo Cars.

En av de mest kontroversiella idéerna är att enbart ställa ut bilar på en bilsalong per kontinent. I Nordamerika är det Detroit som gäller och i Asien finns Volvo antingen på bilsalongen i Peking eller Shanghai.

Här i Europa väljer Volvo att skippa både Frankfurt och Paris, som arrangeras vartannat år, och istället finnas med på Genèvesalongen under våren.

Läs alla nyheter inför bilsalongen i Frankfurt

Det innebär alltså att när resten av bilindustrin nu laddar upp inför den enorma Frankfurtsalongen, som öppnar senare i veckan, finns Volvo inte på plats. När XC90 premiärvisades valde Volvo att arrangera ett helt eget evenemang utanför Stockholm.

”Bilindustrin är en av de mest konservativa, minst utvecklade marknadsområdena i den globala handeln,” säger Alain Visser. ”Under decennier har marknadsföringen för bilar följt ett visst mönster. Nu ska Volvo göra annorlunda”, säger Alain Visser.

För två år sedan lanserades 159 världspremiärer på Frankfurtsalongen och den lockade över 880.000 besökare. Nästan en fjärdedel av dem jobbade i bilbranschen.

Annons
Annons
Rulla till toppen