Just nu öser det in nyheter från Frankfurtsalongen, den enorma bilmässan som alltid bjuder på mycket nytt. Det är lätt att glömma hur stor och viktig den här händelsen är. Bilchefer, inköpare och intresserade bilentusiaster vallfärdar till Messe Frankfurt för att kolla in det senaste.
För två år sedan besökte 880.000 personer den stora IAA-mässan. Här har vi samlat ihop sex ögonblicksbilder som visar vilken enorm samlingspunkt detta är.
Den sätter väldigt stor press på cheferna
Hela bilvärlden tittar på när bilcheferna ska presentera de senaste nyheterna och förklara hur bra det går just nu. Men ibland blir det för mycket. BMW-chefen Harald Kreuger kollapsade på scenen när han skulle hålla presskonferens.
Om det verkligen var stress som gjorde att Harald Kreuger svimmade är oklart men hans tillstånd ska enligt BMW inte vara allvarligt. Harald Kreuger fick hjälp att kliva av scenen och presskonferensen senarelades.
Vi hoppas förstås att BMW-chefen återhämtar sig snabbt.
Allt möjligt visas upp
Bilbranschen rymmer så mycket mer än ”bara” bilar – det märks inte minst i de enorma hallarna på Messe Frankfurt. Här trängs alla möjliga underleverantörer som tillverkar olika komponenter och system, men också okända tuningfirmor som visar upp mer eller mindre groteska skapelser.
Som denna AG Excalibur Alligator.
Att ”bara” hyra en monter går inte
Nej, de tyska biltillverkarna slår gärna på stort och bygger istället helt egna monterhus på mässområdet. Ett bra exempel är BMW som har en egen testbana…
Men Volvo gör tvärt om och skippar Frankfurtsalongen helt.
The Audi stand is so big and expensive it adds £3,542 to the cost of every new Audi sold (maybe) pic.twitter.com/IZeBE6y9mR
— chris harris (@harrismonkey) 15 september 2015
Yes, @MercedesBenz had three layers of seating for its #frankfurt2015 press conference. pic.twitter.com/tZP83Lp5s5
— Greg Migliore (@GregMigliore) 15 september 2015
Tyvärr har man inte så mycket där att göra om man är kort
Publiktrycket vid en presskonferens brukar pendla mellan intensivt och ohållbart. Egentligen är det bara drönarkameror och folk med selfiestickor som ser något. Motorjournalisten Chris Harris, som inte är så lång i rocken, har vissa problem att se vad som händer lååångt där framme.
Want to see the 488 Spider? You need to be taller. Or have a selfie stick. Or stilts. #PHFrankfurt2015 pic.twitter.com/Ex7b0Rujil
— Dan Trent (@trent_dan) 15 september 2015
This is all I ever see when I attend a motor show press conference. pic.twitter.com/QcRJFpVG15
— chris harris (@harrismonkey) 15 september 2015
Det är fritt fram för biltillverkarna att göra galna pr-trick
När Jaguar skulle visa upp nya suven F-Pace gjordes det med en ”loop”. Bilen kördes alltså upp i en 19 meter hög cirkel som egentligen var en nolla, för att fira märkets 80-årsjubileum.
Exakt vad Jaguar ville visa med loopen är… oklart.
Nyhetstrycket är enormt
Det är viktiga modeller som visas upp i Frankfurt, men också spännande koncept som ger en liten försmak på vad som inte ligger alltför långt in i framtiden.
Årets tema verkar vara att många vill utmana Tesla, bland annat Mercedes med konceptbilen IAA som bjuder på imponerande lågt luftmotstånd, Audi med suven E-tron Quattro som visar kommande Q6 och Porsche som visat upp elbilen Mission E.
#IAA #FFM #Frankfurt #cars #cargram #audi #Journalist #rjo #rjolo #press #business #lovemyjob #potd
Ett foto publicerat av Christoph Seyerlein (@deseyer92)