Volkswagen skrotar nya 10-stegade DSG-växellådan?

Höga utvecklingskostnader gör att Volkswagen skippar planerna på en tiostegad dubbelkopplingslåda.

Volkswagen visade stolt upp en prototyp av den tiostegade växellådan på en motorkonferens i Wien. Den skulle ha använts både i små bilar med snåla, trecylindriga motorer som Golf och Polo, och i betydligt starkare modeller som Golf R400 – men nu läggs utvecklingen ned.

Fler växlar är något som en del biltillverkare satsar stort på. Det innebär att motorn oftare kan ligga på optimalt varvtal och på så sätt spara bränsle. Dessutom kan första växeln vara en extra låg etta i exempelvis en suvmodell, samtidigt som högsta växeln kan vara en överväxel för motorvägskörning.

Men fler steg betyder också att tekniken blir mycket mer komplex och att vikten på växellådan kan öka.

Just nu finns en niostegad automatlåda i bland andra Jeep och Land Rover. En del biltillverkare använder en tiostegad automatlåda och Ford har sökt patent för en automatlåda med elva steg.

Den tiostegade DSG-lådan var en vidareutvecklad version av den tidigare DQ500-lådan med tre axlar. Lådan fick tio växlar trots att Volkswagen bara adderat ett extra kugghjulspar och två växlingsgafflar. Teoretiskt skulle det gå att få ut 17 växlar ur lådan men det skulle inte löna sig.

Volkswagen har offentliggjort planer på en tiostegad dubbelkopplingslåda med namnet DQ511. Planen var att den skulle börja användas 2016.

Men nu har Volkswagen skrotat all utveckling av den tiostegade DSG-lådan, enligt uppgifter till Motoring. De här uppgifterna är inte bekräftade av Volkswagen officiellt.

"Utvecklingen är väldigt dyr och växellådan är väldigt komplex. Till slut var vi tvungna att prioritera med våra växellådor och andra saker är viktigare och mer brådskande", säger den anonyma källan till Motoring.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är bra med fler växlar.
131
302