Det finns pengar att tjäna i prestandamodeller och motorsport – och dessutom kan det lyfta hela varumärket. Så verkade Hyundai resonera när den särskilda prestandadivisionen, med namnet N, skapades 2013.
Från början fokuserade Hyundai N på rally men nu lanseras en helt ny supersportbil i konceptform och senare kommer också prestandaversioner av ”vanliga” Hyundaimodeller, som i30. Förmodligen hamnar inte modellerna på riktigt samma nivå som BMW M och Mercedes-AMG, åtminstone inte i början, utan snarare ett steg under som en konkurrent till exempelvis BMW M Performance och Mercedes AMG Sport-modeller.
Personen som ska styra upp Hyundai N har koll på det här med prestandamodeller – det är nämligen den tidigare chefsingenjören på BMW:s M-division, Albert Biermann.
”Vi utmanar förväntningarna på varumärket Hyundai. Vårt framtida modellprogram ska innehålla både prestandaorienterade och racinginriktade modeller fulla av energi”, säger han.
Förutom starkare motorer får N-modellerna lättviktsmaterial, uppdaterat chassi, större bromsar och annorlunda aerodynamik.
För att lansera Hyundai N visar märket upp en ny konceptbil på Frankfurtsalongen. Den heter Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo och som du kan gissa av namnet är detta en bil för ett tv-spel, men den ger också en liten försmak på vad som komma skall i form av gatbilar.
Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo är en bränslecellsbil med en totaleffekt på 884 hästkrafter, tack vare ett särskilt system för energiåtervinning som använder en superkondensator. Tjänstevikten ligger på 972 kilo.