Nya knepet: V8-motorerna ska bli tvåcylindriga

Snart kan GMC Yukon får lika många cylindrar som en Fiat 500 Twinair – tack vare klurig cylinderavstängning.

Nya knepet: V8-motorerna ska bli tvåcylindriga
Inget är heligt i jakten på lägre förbrukning.

Det är ingen hemlighet att det finns effektivare motorer än en bensindriven V8, men samtidigt är det något som många amerikanska bilköpare fortfarande vill ha.

Därför har en del V8-motorer cylinderavstängning som helt enkelt stänger av hälften av cylindrarna när de inte behövs – exempelvis vid jämn belastning på motorväg. Det sänker åtminstone den officiella förbrukningssiffran.

Men snart kan systemen för cylinderavstängning gå ett steg längre. General Motors samarbetar nämligen med flera andra företag för att göra V8-motorerna tvåcylindriga när samtliga åtta cylindrar inte behövs. Enligt de här företagen behövs inte mer än 30 hästkrafter för att hålla jämn fart på motorväg.

Detta skulle kunna sänka förbrukningen i den officiella körcykeln med upp till 21 procent och systemet är smart nog att "byta" cylindrar så att det inte bara blir samma cylindrar som får jobba hela tiden.

Det här systemet testkörs just nu i en GMC Yukon Denali med V8, men eventullt kan det dyka upp också i andra motortyper.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker cylinderavstängning låter som en riktigt smart idé.
295
58