Porsche avslöjar mer om Mission E – den första sportiga elbilen

"En Porscheförare vill inte bara köra snabbt, även laddningen ska gå snabbt." De två kraven stod i fokus när Porsche utvecklade Mission E, den första sportiga elbilen som är allt annat än ett koncept. Som vi ser i bilder och text är Mission E konstruerad för att byggas. Precis som laddhybriden 918 Spyder, när den visades 2010.

Med en batteriteknik som ger en räckvidd på 40–50 mil är det många som kan tänka sig elbil istället för en konventionell bil med förbränningsmotor. Men sen kommer vi till det här med "tankningen". En tom bensintank fyller man på några minuter. Men är det acceptabelt att behöva stå och vänta kanske en timme innan batteripaketet är fulladdat igen?

Tesla Model S har kommit långt med en praktisk räckvidd på en bit över 40 mil och möjlighet att tanka in ytterligare 30 mil under cirka en halvtimmes laddtid (med Supercharger). Spänningsnivån ligger på 400 volt och likströmmen kring 300 ampere, vilket alltså ger 120 kW.

Tesla bygger som bäst ut sina Superchargers i både Sverige och Europa. Det är en unik kedja som bara är avsedd för de egna bilmodellerna Model S och snart också suvmodellen Model X. Om några år även Model 3.

Elbilen Nissan Leaf är ett annat exempel som har möjlighet att laddas med 480–500 volt likström, vilket gör att batteriet går från urladdat till 80 procent laddningsgrad på cirka 30 minuter. Det finns diskussioner om att skapa en europeisk kedja av laddstationer med runt 400–500 volt likström men det har varit svårt att ena alla kring en gemensam standard. Och de diskussionerna tröttnade alltså Tesla på tidigt och gjorde sin egen standard.

Porsche ville skapa något ännu bättre och till Mission E konstruerade man ett batteripaket med hela 800 volt i spänningsnivå. Kapaciteten anges till 300 kW och då förstår vi att Porsche även matar in mer ström (375 ampere). Med så mycket effekt blir laddtiderna riktigt intressanta, från urladdat till 80 procent laddningsnivå behövs bara 15 minuter. En kopp kaffe och kisspaus, i princip, vilket de flesta väl ändå behöver innan man kör ytterligare 40 mil.

Porsche har skapat en mikrosajt där man kan dyka ner på djupet i alla tekniska detaljer. Skulle Porsche göra en så avancerad konstruktion bara för en konceptbil? Knappast! Klicka på bilden för att hoppa till mikrosajten.

Någon "800V-standard" finns inte, det här är helt och hållet Porsches egen idé om hur framtidens elbilar bör se ut. Och speciellt mycket "framtid" behöver det inte vara heller, under Frankfurtsalongen framkom det med all önskvärd tydlighet att Porsche Mission E kan seriebyggas innan detta decennium är slut. Tittar vi på konstruktionen är det helt uppenbart att Porsche aldrig skulle lägga så mycket resurser på en bil som bara ska visas upp som koncept. Mission E är om inte 100 procent färdig, så i alla fall skissad med stor noggrannhet för att kunna byggas inom några år.

Porsche har skapat en så kallad mikrosajt för att visa tekniken hos Mission E (klicka på länken för att öppna i nytt fönster). Sajten tar en evighet att ladda och har heller inte marknadsförts speciellt mycket, men är väl värd ett besök med sin snygga grafik och detaljerade information.

Förutom drivlinan får vi även se mycket av inredningen hos Mission E. En inte allt för djärv gissning är att det här är komponenter som vi snart får se i Porsches nya modeller. Huvudinstrumentet har kvar sina fem runda tavlor men är uppbyggd av en stor oled-skärm. Likaså finns de flesta funktioner samlade i en pekskärm på mittkonsollen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag hoppas verkligen Porsche gör verklighet av Mission E och seriebygger bilen.
281
15