Volkswagen har erkänt att en del bilar på den amerikanska marknaden har ett särskilt ”fuskläge” som sänker utsläppen när bilen utsläppstestas. I vanlig trafik kan utsläppen vara hela 40 gånger högre. Den här skandalen kallas Dieselgate.
Som ett direkt resultat av det pinsamma avslöjandet störtdök Volkswagens aktie på Frankfurtbörsen med hela 17 procent under måndagen. Bara under en enda dag sjönk marknadvärdet alltså med mer än 120 miljarder kronor, enligt AP.
Nu har Volkswagen stoppat försäljningen av dieselbilar i USA, men en pressvisning i New York av nya Passat med dieselmotor under måndagkvällen hölls som planerat.
USA-chefen Michael Horn ställde sig på scen och förklarade vad Volkswagen nu måste göra och hur man svikit kundernas förtroende. Michael Horn lovade att ställa allt till rätta för att återfå kundernas förtroende och var fullständigt ärlig: ”We’ve totally screwed up.” (Vi har gjort bort oss fullständigt).
Två av Volkswagens högsta chefer kom dock inte till pressträffen, som planerat. Det är Herbert Diess, styrelseordförande i Volkswagen och utvecklingschefen Heinz-Jakob Neußer.
”Om detta visar sig ha varit strukturellt bedrägeri kan toppcheferna i Wolfsburg tvingas ta konsekvenserna”, säger Sascha Gommel, analytiker på Commerzbank, till Bloomberg.
Även Vita Huset har reagerat på Dieselgate.
”Vi är mycket bekymrade över rapporterna vi sett om hur det här specifika företaget har agerat. Men ansvaret ligger på miljömyndigheten att titta på detta och det är exakt det de gör”, säger Josh Earnest, talesperson för Vita Huset, i ett uttalande.
Nu ska också Volkswagens dieselfusk utredas av det amerikanska justitiedepartementet, skriver Bloomberg. Förra veckan sa Volkswagenchefen Martin Winterkorn att företaget ska samarbeta för att komma tillrätta med fusket.
”Vi kommer samarbeta till fullo med de ansvariga myndigheterna med öppenhet och snabbhet för att tydligt, öppet och fullständigt ta reda på alla fakta”, sa han.
• Du kan läsa mer om Dieselgate på vår samlingssida om Volkswagens dieselfusk.