Nio av tio dieselbilar klarar inte utsläppskraven – trots att biltillverkarna själva utlovar det. Dieselbilar släpper i genomsnitt ut sju gånger så mycket kväveoxider (NOx) som EU tillåter, skriver The Guardian och hänvisar till en ny rapport. Tillsammans med partiklar som bensinmotorer med direktinsprutning släpper ut skapar det stora problem med luftkvaliteten i många storstäder.
Den smutsigaste bilen i undersökningen, en Audi, släppte ut hela 22 gånger mer än vad som är lagligt. Alla stora biltillverkare har modeller som tack vare olika knep och tekniker klarar testerna i körcykeln – men att bilen också ska vara snål i verkligheten prioriteras inte.
Här är knepen som biltillverkarna använder
• Ta bort delar och komponenter för att spara vikt
• Använder särskilda vätskor med lägre friktion
• Högre lufttryck i däcken
• Använder testbanor med extremt jämn asfalt
Kryphål i testerna
Kväveoxiderna är en stor del i bilarnas totala utsläpp som totalt orsakar en halv miljon för tidiga dödsfall om året bara inom EU.
”Tester i laboratorium är inte representativa eftersom den nuvarande NEDC-körcykeln är för långsam och inte har tillräckligt snabb acceleration. Testproceduren innehåller kryphål som biltillverkarna utnyttjar för att få bra resultat. Utsläppen anpassas bara för testförhållandena”, skriver forskarna i rapporten.
De höga utsläppen i städerna har gjort att exempelvis Paris och Oslo delvis ska förbjuda biltrafik. I London ska de flesta dieselbilsförare tvingas betala en högre trängselskatt på 160 kronor.
Nya körcykeln kan försenas – av biltillverkarna
Det finns planer på att lansera en ny körcykel som testar förbrukning och utsläpp på ”vanliga vägar” och inte i laboratorium, men många biltillverkare vill försena den körcykeln med flera år.
Att skillnaden mellan den förbrukningssiffra som biltillverkarna själva uppger och den förbrukning som bilägarna faktiskt kan förvänta sig i verkligheten växer har auto motor & sport skrivit om flera gånger i artikelserien Bränslebluffen.
• Klicka här för att läsa allt om den stora VW-skandalen, nu känd som Dieselgate
Fotnot: I en tidigare version av den här artikeln stod att bensinbilar med direktinsprutning också har problem med utsläpp av kväveoxider, vilket inte stämmer. Bensinbilar med direktinsprutning kan ha problem med höga partikelutsläpp.