VW lägger locket på: ”Kan tyvärr inte svara…”

Många svenska bilägare är idag oroliga för att deras Volkswagen släpper ut alldeles för stora mängder NOx, kväveoxider. Den aktuella motortypen har internkoden EA189 men Volkswagen Sverige Group AB lägger locket på och vill inte berätta hur vanlig dieselmotorn är. Har man fått munkavel från Tyskland?
Annons

VW lägger locket på: ”Kan tyvärr inte svara…”
Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Group Sverige AB, har ingen information att ge till bilägarna.

Under tisdagen blev det känt att Volkswagens manipulerade styrprogram till vissa dieselmodeller inte enbart används i USA. Globalt handlar det om cirka elva miljoner bilar, fördelade på olika länder och regioner. Men vilka?

Uppgiften spreds snabbt och snart började oroliga VW-ägare ställa frågor på svenska Volkswagens Facebooksida. Enligt Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Group Sverige AB, har det också ställts frågor till bilhandlare och pressavdelningen i Södertälje.

Den aktuella dieselmotorn som manipulerats i USA har internkoden EA189. Den började användas från och med årsmodell 2009 och har till vissa delar ersatts av uppföljaren EA288. Dieselmotorn är en rak dieselfyra på 2,0 liter med antingen 140 eller 170 hk (100 eller 140 kW). Sista årsmodellen var 2014. För bilägaren som lyfter på motorhuven finns det inga yttre, säkra tecken som visar om det är en EA189-motor eller någon av de andra varianterna.

Vi vände oss under tisdagen till informationschef Marcus Thomasfolk med frågan om dieselmotorn EA189 även förekommer på svensksålda bilar:

”Det kan jag tyvärr inte svara på för närvarande, vi får återkomma,” svarade Marcus Thomasfolk.

Att bekräfta eller dementera om en viss motor finns i svensksålda bilar borde inte vara allt för svårt och vi kan inte tolka det på annat sätt än att Volkswagen Sverige blivit försedd med munkavel från Tyskland.

Om en vanlig kundbil skulle användas som ett stickprov för att testa avgasvärden måste den ha ”fuskprogrammet” installerat för att upptäcka att bilen blir utsatt för ett test. Men om det även innebär att styrprogrammet på svenska bilar är programmerat för att släppa igenom all NOx, orenad genom NOx-fällan precis som på de amerikanska bilarna, det vet vi inte. Och just nu får vi heller inga svar från Volkswagen Sverige Group AB.

VW lägger locket på: ”Kan tyvärr inte svara…”
De oroliga VW-ägare som söker information om dieselfusket och NOx-utsläpp får ingen information på svenska Volkswagens Facebooksida. Och inte vi på auto motor & sport heller.

Nytt uttalande från Volkswagen Sverige

Uppdatering 24/9: Volkswagen Sverige har nu publicerat ett nytt uttalande, men tyvärr avslöjar det inte så mycket mer än vi redan vet.

”Att säkerställa förtroendet från våra kunder och från allmänheten är av yttersta vikt för oss. Vi ångrar ärligt och uppriktigt att vi har missbrukat ert förtroende. Vi kommer hantera alla era frågeställningar så fort som möjligt”, skriver Volkswagen, och fortsätter:

”Det är självklart att vi tar fullt ansvar och kostnader för nödvändiga åtgärder.”

Volkswagen påpekar också att nyare dieselmotorer som klarar Euro 6-kraven inte ska omfattas av fusket.

VW lägger locket på: ”Kan tyvärr inte svara…”
På Svenska Volkswagens Facebook-sida är bilägarna inte nådiga i sin kritik.
Annons
Annons
Rulla till toppen