Till skillnad från nästan alla andra biltillverkare valde Peugeot och Citroën att använda en dieselmotor under huven när den upphöjda kombimodellen 508 RXH och familjebilen 3008 HYbrid4 lanserades. Annars är det ju vanligast att elmotorn samarbetar med en bensinmotor.
Nu verkar det dock som att utvecklingen av hybridsystemet med elmotor och dieselmotor har lagts ned, skriver Autocar. Mellan raderna kan vi läsa att dieselmotorer helt enkelt inte lockar köpare på viktiga marknader som Kina och Ryssland, inte ens om de kompletteras av en elmotor. Det är bensin som gäller.
Det är i princip bara här på den europeiska marknaden som det finns en viss efterfrågan på dieselhybrider och därför lönar det sig inte för Peugeot att utveckla den tekniken. PSA-koncernen genomgår just nu en enorm sparprocess för att minska på kostnaderna.
”Det är inte effektivt ekonomiskt och vi vet att dessa nya system är dyra att utveckla. Vi måste se till att använda samma tekniska lösning i Europa, Kina, Norge – för alla länder”, säger Maxime Picat, vd på Peugeot, till Autocar.
Även Citroën har använt tekniken i DS5 HYbrid4, en bil som inte imponerade på testlaget varken när det gällde körglädje eller framkomlighet.
”Den här elbakaxeln är på tok för svag för att ge den där goa fyrhjulsdrivna känslan. DS5 höll på att bli en strandad val i backtestet där den hade för liten hjälp av sin extra motor på bakaxeln. Trots näst mest dubbutstick på däcken förblir köregenskaperna väldigt försiktiga”, skrev testlaget i det stora 4WD-testet i nummer 6/2014.
Laddhybridversionen av Volvo V60 har, precis som Peugeot 508 RXH, en dieselmotor som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen. Men laddhybridversionen av nya XC90 har en fyrcylindrig bensinmotor som driver framhjulen.
En annan teknik som PSA stolt presenterade som ett sätt att sänka förbrukningen, men som nu riskerar att skrotas, är lufthybridsystemet Hybrid Air.