”BMW fuskar också med dieselavgaserna”

Volkswagen har erkänt fusk med dieselavgaserna men nätet vibrerar av rykten om att fler avslöjanden är att vänta. Nu pekas också BMW ut som fuskare efter tester i Tyskland där en X3 xDrive 20d visade elva gånger högre NOx-värden än det tillåtna. BMW förnekar fusk.
Annons

Volkswagen har stått fastbundna vid skampålen i flera dygn och får klä skott för mycket ilska. Efter att ha blivit ertappade vid en stickprovskontroll i USA har det visat sig att Volkswagen använt en sofistikerad programvara som kan avgöra om bilen är utsatt för ett avgastest, och då presterar godkända utsläppsnivåer av NOx (kväveoxider). Vid vanlig körning ökar däremot NOx-utsläppen till 5–40 gånger över gränsvärdet.

Fusket med avgasvärdena har fått vittomfattande konsekvenser för Volkswagen. Börsvärdet har minskat med en tredjedel, tvåsiffriga miljardbelopp kan behövas för att återkalla bilar samt betala skadestånd och flera chefer har tvingats gå – däribland koncernchefen Martin Winterkorn.

Eftersom Volkswagen och koncernkollegorna Audi, Seat och Skoda använder motorstyrning från leverantören Bosch väcktes det tidigt misstankar om att ”fuskprogram” även kan finnas hos andra biltillverkare. En del pekade till och med ut Bosch som aktivt medverkande i utvecklingen av den olagliga programvaran som bara har till syfte att luras vid avgasmätning.

Nya uppgifter från tyska tidningen Auto Bild som publicerades idag, och ska avslöjas i detalj under morgondagen (25 september), pekar ut BMW som fuskare. Auto Bild har tagit hjälp av ”International Council on Clean Transportation” (ICCT) för att testa en BMW X3 xDrive 20d enligt EU6-normen. Under avgastestet visade det sig att bilen släppte ut elva gånger mer än den godkända nivån. Det är i nivå med den VW Passat med SCR-rening (AdBlue) som stickprovskontrollerades i USA.

”Alla uppmätta data visar att detta inte är en VW-specifik fråga,” säger Peter Mock från ICCT till tidningen Auto Bild. ICCT har tidigare mätt andra VW-fordon och då sett NOx-värden som låg upp till 22 gånger över det tillåtna.

”Huruvida det finns fler tillverkare än Volkswagen som använder fusk i programvaran återstår dock att se,” säger redaktören Benjamin Gehrs på Auto Bild.

I en kommentar till mätningen säger BMW:s talesman till Auto Bild att man inte har någon programvara i bilarna som kan avgöra om det sker ett avgastest eller handlar om vanlig körning. Hur mätvärdena blivit så höga och hur de faktiska omständigheterna sett ut är nu föremål för undersökning och BMW har bett ICCT att förtydliga genomförandet av testet.

Under torsdagen kom ett officiellt uttalande från BMW där man bestämt förnekar fusk med avgasvärden och understryker att BMW respekterar till alla internationella och nationella regler för avgasutsläpp.

När fusket med Volkswagens modeller upptäcktes i USA under våren 2014 använda man sig av tre VW-modeller och en BMW X5. Testerna utfördes av West Virginia University’s Center for Alternative Fuels, Engines, and Emissions (förkortas ”CAFEE”) och till skillnad mot tidigare gjordes allt arbete vid landsvägskörning, inte i laboratorium. Alla VW-modeller visade för höga NOx-värden men BMW X5 höll sig under gränsvärden.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen