Från gårdagens artikel, i sin nätupplaga, gör nu tyska Auto Bild en handbromssladd och vänder helt om. ”Vi har inga indikationer på att BMW Group manipulerat sina avgasvärden,” säger Auto Bild på sin sajt.
Uttalandet kom efter att gårdagens ”teaser” av det nya numret där man hävdade att det inte gick att förklara de höga, uppmätta NOx-värdena som uppmätts av testinstitutet ICCT. NOx-värden låg elva gånger över gränsvärdet.
”Alla uppmätta data visar att detta inte är en VW-specifik fråga,” sa då Peter Mock från ICCT till tidningen Auto Bild.
”Huruvida det finns fler tillverkare än Volkswagen som använder fusk i programvaran återstår dock att se,” säger redaktören Benjamin Gehrs på Auto Bild.
Det lät onekligen som att även BMW hade blivit ertappade med fingrarna i syltburken, något som BMW:s talesmän dock förnekade. Nätupplagan gav eko på ett konkret sätt då aktiekursen störtdök under torsdagen med 9,7 procent, det största fallet på fyra år för BMW Group. Aktien föll till 72,05 euro men reste sig något och stängde på minus 5,15 procent.
Att något fel kanske smugit sig in i testet som Auto Bild beställt var en misstanke som förstärktes när det under torsdagen framkom att ICCT vid tidigare tillfälle testat 14 bilmodeller från BMW, samtliga klarade då de gällande gränsvärdena för NOx-utsläpp.
På flera håll i Europa ifrågasätts testmetoderna för att mäta avgasvärden och inte minst bränsleförbrukning. Därför planeras nu fler stickprov och kontroller för att kontrollera att bilarna verkligen uppfyller de gränsnivåer som finns i avgasnormen EU6. Att Volkswagens modeller kommer att vara i speciellt fokus när det görs stickprov är ingen djärv gissning.