Tesla Model S90D provkörd: ”Katapultkänsla!”

Nils Svärd är i Nederländerna och kör den helt nya superelbilen Tesla S P90D med 772 hästar. Hur känns egentligen Ludicrous-läget som gör 0–100 km/h på 3,0 sekunder?
Annons

Tesla Model S90D provkörd:
Att Teslaägaren valt att köpa till den nya säkringen med Ludicrous-läget avslöjas med en ett understruket P90D-emblem. Testpilot Nils Svärd gillade turen i katapultslungan.

Hej Nils – var håller du hus och vad gör du?
Hej! Jag är strax utanför Teslas nya Europafabrik i staden Tilburg i södra Holland och jag har precis avslutat ett körpass av den nya P90D med 772 hästkrafter!

Häftigt! Hur känns den nya starkare Teslan?
Jag kommer till det, vill bara flika in en gnutta torr och nyttig fakta innan vi kastar oss över godiset.

Jag har faktiskt inte kört någon ny motor  – som annars är brukligt vid traditionella lanseringar av nya versioner – utan jag har precis provkört ett nytt batteri och framförallt en ny säkring.

Ny säkring? Ok … det låter ju inte speciellt spännande …
Jo, det är superspännande! Tesla har tagit fram en ny säkring med ett eget litet litiumjonbatteri och egen elektronik. Det gör att den nya säkringen nu hantera 1.500 Ampere från batteriet och alltså tvångsmata elmotorerna med enormt mycket energi!

Själva elmotorerna i nya P90D-versionen är desamma som i gamla P85D – skillnaden är att nu kan batteriet leverera tillräckligt med energi för att kunna plocka ut maxeffekten. P85D har alltså varit strypt och inte kunnat leverera den effekt som motorerna har.

Men det kan man nu. Och med den nya mjukvaran i körprogramet ”Ludicrous” gör P90D 0–100 km/h på 3,0 sekunder. Den klassiska amerikanska kvartsmilen (402 meter) går på 10,9 sekunder!

Tesla Model S90D provkörd:
Nisse Svärd säger att köra Tesla Model P90D i ”Ludicrous”-läget är som att slungas iväg med en katapult.

Jaja, men hur känns det?
På ren svenska: helt jä**la sinnessjukt!

Det smäller bara till och så slungas man iväg i en katapult. Alla som provat maxaccelerationen i en Tesla vet vilken unik upplevelse en Tesla-acceleration är. Inga växlingar, inget ljud – bara en enorm kraft som sparkar till dig i ryggen och kastar dig framåt. Nu är det ännu värre!

Det är bara löjligt (haha) att försöka förklara detta på med ord på telefon.

Men om jag säger så här: kraften är 1,1G – man accelererar alltså snabbare än man faller eller om man hade hoppar ut från ett flygplan. Så tänk på den hisnande känslan i magen när du hoppar ned från en hög höjd. Fast ännu värre. 

Framförallt segdragningen i fart. Elmotorerna begränsar kraften under 50 km/h men strax över 50 är det maximal ampere som gäller. 50 – 100 km/h går snabbare än man hinner blinka.

Vad kostar kalaset?
Tja, det är inte gratis att hoppa fallskärm i en bil.

Räkna med 1,3 miljoner för en P90D. Sedan cirka 100.000 kronor till för den nya säkringen som ger fulleffekt – den är nämligen tillval.

Men det Tesla gör bra, är att befintliga ägare ofta kan ta del av uppdateringar. Så också denna gång. Ägarna till P85D byta till den nya säkringen och därmed ”låsa upp” Ludicrous-läget. Det sägs vara halva priset för gamla ägare – alltså omkring 50.000 kronor.

Det verkar dock vara oklart när leveranseran sätter i gång. Tesla säger inget…

Nu ska jag gå och snacka lite med Elon. Längre rapport från Tesla-lägret kommer i nästa nummer (nummer 22). Ciao! 

Tesla Model S90D provkörd:
Elmotorerna i nya P90D är desamma som i gamla P85D – skillnaden är att batteriet kan leverera tillräckligt med energi för att kunna plocka ut maxeffekten.
Annons
Annons
Rulla till toppen