Vid det här laget har den stora dieselskandalen som skakade Volkswagen i veckan skördat flera offer, främst i form av koncernchefen Martin Winterkorn, som avgår.
Men skadan är förstås betydligt större än så: totalt kan åtminstone fem miljoner bilar ha det särskilda ”fuskläget” som alltså innebär att bilen kan släppa ut hela 40 gånger mer kväveoxid i verkligheten jämfört med i testbänken.
Här kan du själv se hur stor skillnaden jämfört med en ”godkänd” bil är.
Läs mer om Dieselgate på vår samlingssida.
Så här mycket ska bilarna egentligen släppa ut
Fem miljoner bilar släpper ut 10.778 ton kväveoxid (NOx) per år
Så här mycket släpper bilarna egentligen ut som minst
Tio gånger mer: 107.801 ton kväveoxid (NOx) per år
Så här mycket släpper bilarna egentligen ut som mest
40 gånger mer: 431.234 ton kväveoxid (NOx) per år
Det är mer än tre gånger mer än vad hela Sverige släpper ut på ett år
Sverige släpper ut 126.000 ton kväveoxid (NOx) per år
=
Om fem miljoner bilar är drabbade…
…innebär det att nästan var tionde bil som Volkswagen sålt mellan 2007 och 2014 har det särskilda ”fuskläget”.
Siffrorna är beräknade på en genomsnittlig körsträcka.
Grafik och fakta: Erik Söderholm, auto motor & sport
Ansvarig utgivare: Thomas Eriksson, Egmont Publishing
Källor: The Guardian, Volkswagen AG, Intellireports, Time Magazine, Naturvårdsverket