Även Skoda ”smittas” av VW-skandalen – 1,2 miljoner bilar har avgasfusk

Under måndagen framkom det att Audi har 2,1 miljoner bilar utrustade med VW-motorer som använder samma typ av avgasfusk. Och nu meddelar även Skoda och Seat sina siffror – 1,9 miljoner bilar som sålts globalt har programvara som gör att avgasvärdena tillfälligt förbättras, men vid vanlig körning blir NOx-värdena långt över gränsvärdena.

Även Skoda ”smittas” av VW-skandalen – 1,2 miljoner bilar har avgasfusk
Enligt den tyska transportministern Alexander Dobrindt har Volkswagen använt manipulerade styrprogram till både 1,6-liters och 2,0-liters dieselmotorer.

Som vi meddelat under måndagen är det inte bara Volkswagen som använt manipulerade program för motorstyrningen, även Audi är indragna i skandalen. 2,1 miljoner Audimodeller använder den aktuella motorn, varav 1,42 miljoner i Europa, och åtskilliga tusen av dessa finns med all sannolikhet i Sverige.

Sent under måndagen gick även Skoda ut och meddelade sin andel av "smittade" bilar: 1,2 miljoner. Var dessa finns och vilka modeller som berörs gav Skoda dock inga detaljer om. Även här får vi utgå från att det är flera tusen bilar i Sverige som förmodligen har EA189-motorn. Under tisdagen meddelade Seat att 700.000 bilar rullar med EA189-motorn.

En detalj i sammanhanget som inte varit helt klar tidigare är att den ursprungliga uppgiften om elva miljoner "fuskbilar" globalt gäller för hela VW Group. För Volkswagens del ska det handla om fem miljoner bilar. Tillkommer 3,3 miljoner för Audi och Skoda, vilket lämnar 2,7 miljoner bilar kvar. Seat står för 700.000 av dessa och ytterligare 1,8 miljoner motorer finns i kategorin "lätta lastbilar". Totalsiffran blir 10,8 miljoner, men då är det nog en del avrundningar som bidrar till den summan.

Enligt den tyska transportministern Alexander Dobrindt har Volkswagen använt manipulerade styrprogram till både 1,6-liters och 2,0-liters dieselmotorer, byggda för EU5. Volkswagen har själva meddelat att de senaste motorerna, som uppfyller nya EU6-avgasnormen, inte använder motorstyrning som tillfälligt kan sänka NOx-värdena. Flertalet av dessa EU6-motorer använder en så kallad SCR-rening där man tillför AdBlue-vätska för att omvandla NOx.

Det som gör saken lite mer komplicerad för Volkswagen är att den ursprungliga sticksprovkontrollen som gjordes i USA våren 2014 omfattande även en VW Passat med SCR-rening. Den gick renare än Jetta TDI med NOx-fälla, men Passaten låg ändå cirka tio gånger över gränsvärdet i USA.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är besviken över hur VW-koncernen hittills hanterat skandalen (= gasa).
208
37