Volkswagen har en plan – snart färdig

UPPDATERAD: Under ett slutet chefsmöte i VW:s huvudkontor i Wolfsburg meddelade nya koncernchefen Matthias Müller att man har en handlingsplan. De totalt elva miljoner bilar som rullar med manipulerad programvara ska återkallas och ges en ”omfattande” uppgradering. Planen ska tillkännages inom några dagar. Nu finns också exakta besked hur många bilar i Sverige som berörs.
Annons

Man behöver inte ha någon större fantasi för att förstå hur krismötena har avlöst varandra i Wolfsburg under förra veckan. Att återupprätta förtroendet hos kunder och handlare är en jättelik uppgift men först och främst måste Volkswagen få fram en bra, teknisk lösning för att dieselmotorerna ska uppfylla de nationella utsläppsregler som finns på respektive marknad.

Den motortyp som nämnts är tvålitersdieseln EA 189, byggd för att klara avgasnormen EU5. Den tillverkades mellan 2009–2014 och använder en så kallad ”NOx-fälla” där överskottet av kväveoxider samlas och regelbundet omvandlas genom att motorstyrningen tillfälligt använder en rikare bränsleblandning. Det ”fusk” som programmerats in i motorstyrningen tog dock bort dessa perioder med fetare bränsleblandning, vilket bidrog till att göra dieselmotorerna snålare men också att NOx-utsläppet passerade orenat.

Programvaran som används i de elva miljoner bilar från VW-koncernen är dock så ”smart” att den på egen hand kan lista ut när den utsätts för ett test. Det görs bland annat genom styrservots givare. Om något som liknar en körcykel körs – men ratten hela tiden är stilla och pekar rakt fram – då är det sannolikt ett test som utförs (till motsats mot landsvägskörning, då föraren hela tiden gör små korrigeringar med ratten, och ibland större svängningar).

Enligt branschtidningen Automotive News samlade Volkswagens ledning i måndags ett tusental chefer för ett sammanträde i Wolfsburg. Mötet hölls bakom stängda dörrar, utan media. Men från personer som var med på mötet kommer nu uppgifter om att nya koncernchefen Matthias Müller bland annat utlovat en ”omfattande uppgradering”. Att det finns en teknisk lösning borde inte vara omöjligt eftersom motorerna bevisligen kan prestera korrekta avgasvärden när de testas.

Informationen med detaljer om återkallelse och hur den tekniska uppgraderingen ser ut ska kommuniceras inom några dagar. Arbetet brådskar eftersom tyska trafikmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) har krävt att VW senast 7 oktober redovisar hur man ska möta de gällande avgasreglerna. Om inte Volkswagen har en godtagbar förklaring på hur man ska gå vidare hotar KBA med att dra in certifieringen för de aktuella modellerna.


”Teknisk lösning i oktober”

Uppdatering 18.30: Under måndagskvällen gick Volkswagen AG ut med en pressrelease där man berättar att en teknisk lösning är under utveckling och ska presenteras innan oktober månads slut. Utsläppsvärdena i avgaserna ska ”korrigeras”, som det heter.

Bilägarna får mer information om detta inom de närmaste veckorna. Det ska även finnas information om återkallelsen på nätet i de länder som berörs.

Volkswagen AG betonar återigen att det är EA189 EU5 motorn som berörs. Inte de nyare motorerna som uppfyller EU6-avgasnormen. Man upprepar också att de elva miljoner bilar som finns ute på marknaden är ”säkra och fullt användbara”, även om de senare i höst ska uppgraderas för att uppfylla avgascertifieringen.


Så många svenska bilar berörs

Uppdatering 22.15: Nu bekräftar svenska Volkswagen att totalt 224.746 bilar omfattas. Nästan hälften är Volkswagenbilar, en fjärdedel är Audibilar och resten är Skoda, Seat samt Volkswagen transportbilar.

Senast i oktober ska Volkswagen presentera en teknisk lösning för att komma tillrätta med avgasproblemen. De bilägare som har en ”fuskdieselbil” med EA189-motorn kontaktas av sitt bilmärke.

Volkswagen AG tillkännager plan för att åtgärda dieselbilar med EA 189 EU5-motorer – berörda bilar i Sverige

Volkswagen AG presenterar sin åtgärdsplan för förbättring av avgasegenskaperna i dieselbilar. Under helgen identifierades antalet berörda modeller och parallellt med detta principerna för återkallelsen av bilar.
En intern utvärdering i Volkswagen AG har visat att det finns 224.746 berörda bilar som redan är i trafik i Sverige.

Fördelningen mellan gruppens märken i Sverige är som följer:
* Volkswagen Personbilar: 104.227
* Audi: 57.367
* Skoda: 28.430
* SEAT: 2.162
* Volkswagen Transportbilar: 32.560

Dessa bilar med vissa tillverkningsår och modellvarianter är enbart utrustade med dieselmotorer av typen EA 189. De berörda bilarna är tekniskt säkra och körbara.

Fortfarande gäller att alla nybilar som har den över hela Europa gällande EU 6-normen samt alla bilar med dieselmotorer som inte bygger på typ EA 189 inte berörs av detta.

I och med åtgärdsplanen informeras nu i ett första steg berörda kunder individuellt om att avgasegenskaperna i deras bil kan förbättras. Enligt åtgärdsplanen ska också Volkswagen och de andra varumärkena i koncernen senast i oktober med hjälp av referensfordon demonstrera de tekniska lösningarna och dessas verkställbarhet för berörda nationella godkännandemyndigheter, samt i ett första steg inhämta godkännanden för åtgärderna, indelade efter aktuella modeller med dieselmotorer av typen EA 189. Därefter informeras kunderna om den tekniska lösningen för förbättring av deras bil och kan boka en tid på verkstaden.

Annons
Annons
Rulla till toppen