När Volkswagen-skandalen utvecklades under förra veckan framkom det att motorstyrningen hade ett ”fuskläge” som tillfälligt förbättrade avgasvärdena. Bosch, som levererat motorstyrningen till 2,0-liters motorn, meddelade att man redan 2007 varnat Volkswagen för att använda programvaran och det enbart var avsett för interna tester.
Den aktuella dieselmotorn, EA 189, finns i flera utförande och det är inte enbart Bosch som levererar motorstyrning. Tyska kollegan Continental levererar motsvarande komponenter och styrprogram till den mindre 1,6-liters motorn.
I ett uttalande till ”New York Times” under helgen klargjorde Continental att deras programvara inte innehåller något ”fuskläge”, ens för test. Man lade också till att det är Volkswagen som står för certifieringen och programmeringen av motorstyrningen.
Man behöver inte läsa speciellt långt mellan raderna för att förstå att Continental därmed lyfter över skuldbördan helt och hållet på Volkswagen. Om styrprogrammet manipulerats så har det gjorts hos Volkswagen.
Den uppgradering som Volkswagen ska ha klart innan oktober månads slut innehåller sannolikt en uppgradering av programvaran till de motorer som använder Bosch-komponenter. Att installera ny programvara i styrboxen är relativt enkelt. Däremot kan det bli mera komplicerat för 1,6-litersmotorerna som använder komponenter från Continental. Där kan det även bli aktuellt att byta spridare, vilket ökar kostnaderna.