Bilentusiasterna jublar: ”Manuell låda är roligare”

Det blir varken dubbelkopplingslåda eller fyrhjulsdrift i nya Peugeot 308 GTI.
Annons

En ny GTI-modell från Peugeot innebär alltid att det dras paralleller till klassiska 205 GTI. Jämfört med den ligger förstås tekniknivån i nya 308 GTI på en helt annan nivå, med diffbroms och en 1,6-liters turbomotor på 270 hästkrafter.

Men en sak ändras inte – Peugeot 308 GTI har manuell låda, och ingen modern dubbelkopplingslåda som annars sitter i flera konkurrenter. Chefen för Peugeot Sport, Pierre Yves Etienney, säger att en dubbelkopplingslåda kanske hade inneburit en snabbare bil men det skulle inte passa bilens karaktär.

”Personligen tycker jag att en automatlåda tar bort det roliga i bilen. 308 GTI kan göra allt: den kan köras på bana men också till vardags. Jag tycker att om du vill ha kul på vägen är det bättre med en manuell låda. Kanske, kanske hade en automatlåda varit snabbare, men den hade sänkt 0–100-tiden med 0,1 eller 0,2 sekunder, så det ändras inte så mycket”, säger han till Drive.

Tvärt emot konkurrenten Volkswagen, med Golf R, valde Peugeot bort fyrhjulsdrift och satsade istället på framhjulsdrift med en diffbroms som skickar ut rätt mängd kraft till rätt framhjul.

”En fyrhjulsdriven bil väger mer, det ökar vikten med 100 kilo så det tar bort en del av motorns potential och bilens lätthet. För mig ligger gränsen på vägen för en bil utan fyrhjulsdrift ändå väldigt långt borta.”

Fyrhjulsdrift kan dock dyka upp i nya Peugeot 308 R Hybrid, som har visats upp i konceptform. Men då blir det i form av ”elektrisk” fyrhjulsdrift där en elmotor driver bakhjulen.

Annons
Annons
Rulla till toppen