VW-chefen: ”Helt ärligt – det blir inte smärtfritt”

I ett tal inför 20.000 bilbyggare i Wolfsburg gav koncernchefen Matthias Müller tuffa besked. Den ekonomiska skadan är omöjlig att uppskatta i dagsläget men alla projekt som inte är absolut nödvändiga stoppas. Största utmaningen är att återuppbygga förtroendet för Volkswagen men Müller ville ändå vara hoppfull ”Den här krisen ska vi klara, även om det innebär massiva besparingar.”
Annons

Alla utvecklingsprojekt och andra satsningar som inte är absolut nödvändiga stoppas eller läggs ner, det var beskedet som 20.000 bilbyggare i Wolfsburg fick idag. Den ekonomiska smäll som Volkswagen fått går inte att kvantifiera, ännu, men att den får vittgående konsekvenser är helt klart.

Koncernchefen Matthias Müller stod i Hall 11 i den jättelika Wolfsburgfabriken och sa att den största förlusten inte är ekonomisk utan det brustna förtroendet hos kunder, partners och i allmänhetens ögon. Att vinna tillbaka det förtroendet är allra viktigast och det kan bara ske genom total transparens, alla fakta måste upp på bordet:

”Och låt mig vara helt ärlig, det här blir inte smärtfritt,” sa Matthias Müller till bilbyggare som nu fruktar att besparingarna också leder till nedskärningar bland de anställda. Personalkostnaden uppgår till nästan 17 procent av omsättningen, vilket är en relativt hög siffra för Volkswagen. Även inköpskostnaderna ligger på en hög nivå. Samtidigt investerar Volkswagen i framtiden genom forskning och utveckling med en budget som är en av de högsta i världen, ungefär som Apple och Google sammanlagt.

Mattias Müller hade inga nya besked att ge när det gäller hur avgasfusket gått till, vilka som varit inblandade och hur pass känt det varit inom företaget:

”Tro mig, jag är som ni otålig. Men i den här situationen, när vi har fyra varumärken inblandade och många modeller, då är noggrannhet viktigare än hastighet.”

De positiva besked som Matthias Müller gav var att han är övertygad om att Volkswagen klarar krisen. Och att man gör allt för att trygga jobben, men samtidigt inte har råd att äventyra sin starka position på marknaden.

Omfattningen av den återkallelse som väntar för elva miljoner bilar i världen är inte känd. Inom några veckor måste Volkswagen ha en trovärdig lösning för de bilar med ”avgasfusk” som rullar i Tyskland (och därmed hela EU). I många fall ska det räcka med en uppgradering av programvaran av motorstyrningen men det kan även handla om att byta ut komponenter.

VW-chefen: ”Helt ärligt – det blir inte smärtfritt”
Personalnedskärningar ska undvikas i det längsta, men Matthias Müller gav inga löften. Alla projekt som inte är absolut nödvändiga stoppas tills vidare eller läggs ner.
Annons
Annons
Rulla till toppen